Ny rektor ved Namdals folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Hanne Vilja Sagmo blir ny rektor ved Namdals folkehøgskole i Grong fra 01. september 2024. Hun overtar etter Bjørn Olav Nicolaisen, som går av med pensjon etter 27 år som rektor.

Prosjekt: Vil gi unge voksne økt opplevelse av livsmestring

Publisert/Oppdatert

Seljord folkehøgskule er prosjekteier for et fireårig prosjekt «Ungt innanforskap», som skal bidra til bedre inkludering av ungdom. AiR (Nasjonalt kompetansetjeneste for arbeidsrettet rehabilitering i Rauland er prosjektleder og de har et samarbeid med Sykehuset i Telemark og USN (Universitetet i Sørøst-Norge. Prosjektet ble startet i 2022 av Seljord fhs og miljøet i Rauland, og avsluttes i 2026. Fylket (Telemark og Vestfold) har bevilget 2 millioner kroner til dette arbeidet.

Vil fjerne tilleggspoeng for folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

I morgen klokken 10.00 holder Kunnskapsdepartementet en pressekonferanse på UiO. Der vil framtidens forslag til opptakskrav til høyere utdanning presenteres i en stortingsmelding om opptak og en annen stortingsmelding om profesjonsutdanningene. Nå kommer det fram at regjeringen vil at unge skal komme raskere inn i høyere utdanning. Det er grunnen til at den vil fjerne alders-poeng til opptak. Regjeringen vil dessuten erstatte kjønnspoeng med kjønnskvoter. Tilleggspoeng for folkehøgskole vil også bli fjernet.

Konferanse: Hva er god pedagogisk praksis?

Publisert

Universitetet i Sørøst-Norge - USN - arrangerer en dagkonferanse i Drammen på Campus Drammen 14. mai. Overskrift: Fire antologier - ett grunnleggende spørsmål. Et spennende program hvor Johan Løvgren, Guro Hansen Helskog og Michael Noah Weiss deltar.

Profesjons­melding og nye opptaks­regler kommer 5. april

Publisert/Oppdatert

Rett etter påske lanserer regjeringen både profesjonsmeldingen og kommer med sine forslag til nye opptaksregler for høyere utdanning. Forsknings- og høyere utdanningsminister, Oddmund Hoel kommer med to viktige meldinger fredag etter påske.

Nå kan folkehøgskole bli godkjent som del av universitet- og høyskolestudium

Publisert

– Fantastiske nyheter, mener Anne Tingelstad Wøien, daglig leder i Folkehøgskolerådet. Fredag la regjeringen fram ny Universitet- og høyskolelov. I loven åpnes det for at universitet og høgskoler kan godkjenne folkehøgskole som en del av et studium.

Ny master: Relasjon, samtaler og livsmestring

Publisert/Oppdatert

Einar Lindhjem, idrettslærer ved Ringerike folkehøgskole skriver her om sin master - Relasjon, samtaler og livsmestring. Utfordringer knyttet til psykisk helse er vanlig blant ungdom og studenter. Psykisk helse og livsmestring kan påvirke hverandre gjensidig, og gjennom NOUen «En folkehøgskole for alle» er livsmestring satt på skolenes dagsorden. Samtaler har en sentral plass i folkehøgskolens pedagogikk, og folkehøgskolelærere har ofte samtaler med elever som strever. Hvordan opplever elevene livsmestringsrelaterte samtaler? Relasjonsaspektet i slike samtaler var fokuset i min mastergradsoppgave i pedagogikk.

Temanummer: Folkehøgskolehistorien

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolen feirer et jubileum i år – det er 160 år siden Sagatun ved Hamar ble åpnet. Det ble markert på årets rektormøte og vi skal markere det i magasinet Folkehøgskolen med et temanummer: FOLKEHØGSKOLEHISTORIEN - det 64 siders magasinet er straks på vei til postkassen din.

Hedersmann i Hallingdalen

Publisert/Oppdatert

Det er på høy tid at vi i denne portrettspalten får møte æresmedlem i Folkehøgskoleforbundet – legendariske Dag Wollebæk. Grorudgutten som fikk et helt liv i folkehøgskolen, og som trofast skriver nynorsk.

Bli klok av historien

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolen har et lite jubileum i år – det er 160 år siden Sagatun ved Hamar ble åpnet. Det ble markert på årets rektormøte og vi skal markere det i magasinet Folkehøgskolen med et temanummer: FOLKEHØGSKOLEHISTORIE - 28. februar sendes det ut og er på vei til deg.