Idrett og friluftsliv

Her er tips og råd til fjernundervisning innen idrett og friluftsliv.
Tipsene er beregnet for ansatte i norske folkehøgskoler.

Du finner flere gode tips i Facebookgruppen Koronarammede folkehøgskoleansatte.

Tips til undervisningsopplegg for hjemmeundervisning innen idrett og friluftsliv. Bilde: Elin Bjune Karmøy folkehøgskule
Tips til undervisningsopplegg for hjemmeundervisning innen idrett og friluftsliv. Bilde: Elin Bjune Karmøy folkehøgskule

Solodøgn

Sendt inn av Christine Tilly på Svalbard.  christine.Tilley@svalbardfolkehogskole.no

Planlegging og gjennomføring av tur i nærområdet. Klikk på lenken under for å lese hele prosjektet.

Klikk her for å lese mer om Solodøgn

Følg-en-elev-på-heimebane

Sendt inn av Øystein Vegge, Sunnmøre folkehøgskole ov@sufh.no

Noen klasser har konseptet «Følg-en-elev-på-heimebane». Dette kan være enten faglig eller sos-ped-aktiviteter. Hver elev har en dag der de skal legge ut sitt opplegg for resten av klassen. Praktisk foregår dette via fb-gruppa til klassen. Eleven presenterer sitt opplegg i en post og så oppdaterer han/hun med filmer/bilder/kommentarer i kommentarfeltet utover dagen. Det er ikke tillatt for andre elever å kommentere i posten, da blir strukturen for uoversiktlig. Eksempel på opplegg kan være en friluftslivstur i nærmiljøet, på havet eller på fjellet. Hvis det er 14 elever i klassen, vil hver elev bidra en gang i denne to-ukersperioden.

Globalløp

Sendt inn av Øystein Vegge, Sunnmøre folkehøgskole  ov@sufh.n0

Globalløp (starter etter påske). Vi samler årlig inn 500-700.000 kr til et bistandsprosjekt i Ilula i Tanzania. Størstedelen av disse midlene kommer fra en dag på våren da vi arrangerer et globalløp/sponsorløp. I år har vi gjort om konseptet fra å gjelde en spesifikk dag til å gjelde en hel uke der skolen har et «løp-til-Ilula»-konsept, dvs ca 12.000 km. Elevene kan med andre ord løpe/gå/sykle så mye de klarer på ei uke i stedet for en dag. Dermed skaper vi engasjement over en lengre periode.

Praktisk kunnskap

Sendt inn av Angelina Christiansen, FHF,    angelina@folkehogskole.no

  • Lær å lage ild uten fyrstikk, og så går alle ut og prøver?
  • Spikke en seljefløyte – Sitte «sammen» og lære via zoom?
  • Andre «overlevelseskunster»?
  • Litt gal årstid – men kunnskap om spiselige planter

Min tur

Sendt inn av Raymond Resseth Halvorsen, Ringebu folkehøgskole raymond.resseth.halvorsen@oppland.org

Elevene stod fritt i valg av tur som skulle være i sitt nærområde. De skulle filme seg selv, overnatte var valgfritt, matlaging, bål, legge til musikk, redigere osv.

Styrketrening/CrossFit

Sendt inn av Mette Karin, Jeløy folkehøgskole mette@jeloy.fhs.no

Jeg underviser på en treningslinje med fokus på trening og ernæring. Utfordringen nå er at elevene ikke skal føle at undervisningen går i en gjentagende «loop», men at de kan oppleve at det er litt variasjon i opplegget de får presentert.

Når det gjelder trening er det relativt lett å variere og jeg skiller mellom styrke, kondisjon og CrossFit.

Angående styrketrening har jeg så langt satt sammen et program for de, lagd en liten videosnutt av de øvelsene som inngår i programmet. Dette vil jeg fortsette med etter påske, men da vil de også få noen linker til program de kan følge på youtube. Jeg tenker også å utfordre elevene til å lage program for hverandre, gruppevis og forhåpentligvis vil de da føle at de trener litt sammen.

CrossFit fungerer på samme måte: De får en utfordring, jeg viser øvelsene.

I og med at vi bor i et langstrakt land varierer kondisjonsutfordringene mellom løping, intervall, skigåing og snømåking.

Så langt har de hørt en podcast omtrent daglig. Disse omhandler trening eller ernæring. Elevene hører på disse, lager et refleksjonsnotat og vi diskuterer disse påfølgende dag.

Ellers innen ernæring kjører jeg powerpoint og dokumentarfilmer, sistnevnte med en oppsummering på zoom neste dag.

Multisportprosjekt i koronaperioden

Sendt inn av Einar Lindhjem, Ringerike folkehøgskole einar.lindhjem@bfk.no

Prosjektperiode: Mandag 23. mars – mandag 20. april

Fremdriftsplan

Fredag 20. mars: Idéjobbing, veiledning Mandag 23. mars: Levere prosjektbeskrivelse på epost til einar.lindhjem@bfk.no

Torsdag 2. april: Statusoppdatering på prosjektet leveres på epost

Mandag 20. april: Levere rapport/dokumentasjon på prosjektet på epost.

Rapport/dokumentasjon

Skal inneholde:

· prosjektbeskrivelse

· plan for prosjektperioden

· dagbok, foto eller annen dokumentasjon på gjennomføring

· oppsummering

Det vil bli satt av en del tid i linjefag til prosjektjobbing i denne perioden. Parallelt vil det også bli gitt andre oppgaver/aktiviteter.

Alle vil knyttes til en veileder på prosjektet sitt.

Her er prosjektene elevene valgte å gi seg i kast med:

1 (utholdenhet, variet med løping, tennis, fjelltur, fotball)

2 (utholdenhet, løping 5000m)

3 (utholdenhet, løping 3000m)

4 (utholdenhet, variert med hovedvekt på løping, 2 km testløype)

5 (utholdenhet, variert med hovedvekt på løping, også fjellturer og sykling)

6 (basket, teknikk straffeskyting)

7 (friluftsliv, toppturer)

8 (friluftsliv, toppturer og skogsturer)

9 (utholdende styrke, push ups fokusøvelse)

10 (styrke, egenvektstrening med hovedfokus på push ups, og brukeTufteparken)

11 (styrke, fullkroppsprogram)

12 (esport Heartstone, samarbeid med Jonathan)

13 (esport Rainbow Siege, samarbeid med Erling)

Undervisningsopplegg i unntakstilstand

Sendt inn av Bjørnulf Håkenrud, Alta folkehøgskole   bjornulf@altafolkehogskole.no

Klikk på lenken under for å få undervisningsopplegget til Alta folkehøgskole.

Sendt inn av ….

Klikk her for å lese mer om Unntakstilstand undervisningsopplegg

Friluftsliv på Evje folkehøgskole

Sendt inn av Harald Solås, Evje folkehøgskole   hs@evjefhs.no

Nærtur der du bor, planlegg og gjennomfør. Ta bilder og del -vis fram et fint turmål.

Se etter vårtegn, ta bilder og del.

Fuglekassesnekring: arbeidstegninger/-beskrivelser på nett. Bygg fuglekasse, heng opp, ta bilde og del.

Elev/utviklingssamtale 1:1.

Søppelplukking langs veier/stier/strender – fine uteområder. Ta bilder av «fangsten» og del. Særlig fokus på brus- og ølbokser der dyr går på beite.

Grønn Action på Evje folkehøgskole

Levert av Katharina Skavoll, Evje folkehøgskole  ks@evjefhs.no

Oppgave 1: Velg en ferdighet du vil bli bedre på

Målet med denne oppgaven er å bli bedre i noe du selv synes er spennende eller vet at du kan få bruk for. Forslag til ting å trene på kan f.eks. være:

– Ruteplanlegging og orientering i skogen/fjellet (ta ut koordinater, kompasskurs, orientere etter terreng, tid og avstandsberegning)

– Turplanlegging og pakke sekk (Hvor skal du, hvem skal du med, hva kan skje, hva bruker du av utstyr, hva trenger du hvis noe uforutsett skjer, hvor plasserer du det i sekken, hvordan pakker du den slik at vekten fordeles godt?) – Båltenning (sanke brensel, lage forskjellige varianter, teste ut forskjellige hjelpemidler (papir, tennbrikett, tennstål, never, tørketrommello, vaselin og bomullspads), one match challenge?)

– Sove komfortabelt ute ( finne leirplass i le, flat bakke, sette opp stramt telt, bruke to liggeunderlag, pakke noe rundt halsen, varmeflaske, ta burpees/knebøy før legging?)

– Trene på å gå med tung sekk (10km, 10-20kg, sørge for at sekken er justert riktig, stramme skoene slik at de gir god støtte?)

– Holde seg tørr og varm i regnet (Gå tur i regnet, ulltøy innerst, superundertøy over ull, impregnere regntøy og støvler?)

– Få igjen varmen etter man har blitt kald (Bruke store muskelgrupper, knebøy, burpees, spensthopp, løpe, kle seg riktig og finne et sted i le for vær og vind?)

– Øve på å lese snøprofil, lese bratthet på kart og i terreng med bratthetsmåler på kompass.

– Grave snøhule. – Bare kom med egne forslag, dette skal være noe du selv synes er bra å bli bedre på! 🙂

Dere som ikke er i form/er skadet, kan godt skrive en plan på hva slags ferdigheter dere ønsker å jobbe med og hvilken skill dere vil prioritere først, og hensikten med det. Hva vil du bli bedre på, og hvordan hjelper det deg?

Skriv en kort rapport med hva gikk bra, hva gikk dårlig og hva lærte du som du gjør annerledes neste gang? Lag veldig gjerne film eller ta bilder. Legg ut på facebook gruppa/chatten til inspirasjon til andre. Eller send til meg på messenger.

Oppgave 2. Lag en utfordring til en i klassen.

For å gi en utfordring, må du også ta imot en utfordring. Skriv i klassechatten «jeg vil utfordre og bli utfordret!», så kontakter jeg deg med instruksjoner. Ikke si til noen andre på skolen hva du har fått i utfordring, eller hvilken utfordring du har gitt til noen andre. Eksempler på utfordringer kan være: – Isbading 60sek – Sove under åpen himmel – Gå 24 timer uten mobil – Ikke snuse på 48 timer – 50 burpees ila. 30 min.

Lag film eller ta bilder. Dere skal ikke legge ut noe om utfordringen dere har fått, før dere har gjennomført den. På tirsdag neste uke skal det avsløres hvem som har sendt inn de forskjellige utfordringene, frem til da er det hemmelig!

Naturopplevelse

Lagt ut i Facebookgruppen Koronarammede folkehøgskoleansatte av Silje Helen Rødland, Hedmarktoppen folkehøgskole.

Lagde denne som eksamensoppgave for noen år siden. En aktivitet som gjøres alene. Elevene trenger, natur, en lue man kan trekke ned for øynene og mobil.

Les hele prosjektet Naturopplevelse