Leker

Her følger tips til en rekke leker man kan ha med elevene på Zoom (eller andre medier der man ser elevene online).
For ansatte i norske folkehøgskoler.

Du finner flere gode tips i Facebookgruppen Koronarammede folkehøgskoleansatte.

Tips og råd til leker i hjemmeundervisningen av folkehøgskoleelever. Bilde: Jæren folkehøgskole

Innsjekk / Utsjekk

(fra Metode Jam)

Morgenstrekk

(med dagens låt?)

Hode, skulder, kne og tå

15 gjelder

(fra Gøril Fauske på Ringerike folkehøgskole )

Vanlige regler for 15 gjelder (Gøril begynte på 10 for å få litt fortgang), men elevene må stille kameraet slik at man ser hele rommet, og man må gjemme seg i rommet. Altså ikke lov til å gå ut av rommet eller bak kameraet, men man kan for eksempel hoppe bak sofaen eller nedi skittentøyskurven.

Når den som ”har’n” teller på nytt må man fram fra gjemmestedet, løpe bort og ta på kameraet (+ evt si navnet sitt) og så gjemme seg på nytt.

MYE MORO!

Bunny Bunny

Sett en fast rekkefølge (slik den ser ut på skjermen til den som skal filme).

Alle får vite hvem som er til høyre/venstre/over/under (skriv opp på post-it lapper).

Bare ”Bunny Bunny – Synnøve – Bunny Bunny” skal  sies

(talkie talkie og kom-cha skal bare gjøres, ikke sies)

Down in the Jungle

(fra Kjetil Hallre på Ringerike folkehøgskole)

Sett en fast rekkefølge (se over)

Syng sangen samme (ta kontakt for melodi og rytme)

“Down in the jungle where nobody goes, there’s a big fat gorilla picking his nose,

and he picks it and he flicks it to see where it goes.

Who’s gonna get that, who’s gonna get that, who’s gonna that slimy snot?”

Man “klapper” hånda til naboen som sender den videre

Klappe: Hånd til kamera – så til bryst – så til kamera

Den som har “klappet” når sangen slutter er ute.

Man kan “trekke til seg hånda” under ordet “snot” for å redde seg selv.

For å trekke til seg hånda må man fysisk dukke der man sitter

My name is ___ and I know what I’ve got

(fra Kjetil Hallre på Ringerike folkehøgskole)

Regle som ropes i rytme. Call & Response (ta kontakt for å få rytmen)

Call:    My name is __(personens navn)__ and I know what I’ve got

Alle:     What have you got?

Call:     I’ve got a __(si en ting du har)__ that is hotter than hot

Alle:    How hot is hot?

Call:    Batman and Superman

Alle:    Can’t take the heat

Call:    Can’t take the heat like __(velg ny person)__ can

Repeteres med ny person som leder call & response

Skattejakt der hjemme

Individuelt eller i grupper. Alle gjør seg klare og må på kommando prøve å finne tingen  de leter etter ett eller annet sted i huset.

Poeng til alle (1.-3. Plass = 5, 4, 3  – alle andre innen 15 sek = 1 poeng)

  • Finn en grå sokk
  • Ostehøvel
  • FHS t-skjorte
  • Ubrukt dorull
  • Noe det står ”folkehøgskole” på (ikke digitalt)
  • Anti-bac
  • Et fysisk bilde av en (eller flere) besteforeldre/oldeforeldre (eller lengre bak)
  • osv.

Energihoppet

(fra Metode Jam)

Stem med beina

Gå til (deres) venstre (100% enig) eller høyre (100 % uenig)

Å prøve ut FHS hjemme har gitt meg nye utfordringer som er bra for meg

Jeg tenker mer på andres sikkerhet og helse enn på min egen i disse dager

Jeg sliter med å få struktur og motivasjon i hverdagen hjemme

Jeg har oppdaget noe nytt ved meg selv ved å måtte være hjemme

Jeg blir sliten i øya av å ha så mye skjermtid

Jeg savner til og med Ukekomité og Internatvask nå og da

”Håndspåleggelse”

(fra Tor-Erik Moen på Møre folkehøgskule –mulig han har et annet navn på leken)

Ha penn/blyant og post-its (eller papir)

Lærer beskriver en situasjon – alle skriver navnet på personen (deres svar) på lappen og viser

  • Du vil starte opp en grønnsakhage for å slippe å dra i butikken så ofte – hvem ville du bedt om hjelp for å få gjennomført prosjektet?
  • Hjemme hos deg er middagene på ingen måte like gode som på skolen. Du savner skikkelig god mat. Hvem ville du invitert hjem for å være din kokk for en uke?
  • Zoom henger seg opp hele tiden, dataen din lagger og du kommer deg ikke inn på Facebook-gruppa til skolen. Hvem ville du ringt for tech-assistanse?
  • Du har en innpåsliten nabo som hoster og nyser, men som ikke bryr seg om å holde avstand. Naboen tar ikke hintene dine om å holde sunn avstand. Hvem ville du bedt om hjelp til å si fra til naboen i klartekst om å holde seg unna / evt skremme bort naboen så vedkommende holder seg minst et par meter unna?
  • Du har vært i karantene i to uker alene og savner mest av alt en ordentlig god klem. Myndighetene tillater at alle får lov til å klemme én person (som et positivt helsetiltak) – Hvem ville du ha som din klemme-person?

Sheriff / Sang-sheriff

Sett en fast rekkefølge (elever kan skrive ned på lapp rekkefølgen til alle og stryke ut etter hver

Sheriffen sier navn på personen som ”skytes” + evt bokstav (ved sangsheriff)

Personen må dukke – de to på hver side har duell

Sindres Lek

(fra Metode Jam)

To lag

Lærer sier en kategori – første person til å reise seg, si navnet sitt + en ting i kategorien som starter med samme bokstav som navnet ditt får poeng

Kategorier:

  • kjøkkenredskaper
  • norsk forfatter
  • by/tettsted i Norge
  • musikaler
  • blomst
  • instrument
  • land i Europa
  • norsk artist/sanger
  • grønnsak

Bombe og skjold

(fra Metode Jam)

Alle tegner/klistrer på en farget dott på pekefingeren. Skjermen er spillebrettet. Der du holder fingeren med dotten er der du befinner deg på spillebrettet. Du velger i hemmelighet én person som er din ”bombe” og én person som er ditt ”skjold». Til enhver tid må skjoldet være mellom deg og bomben.

Rop FRYS (og evt ta screen shot). Alle må stoppe og sjekke selv (kan være vanskelig å sjekke). De som ikke er trygge er ute av leken.

Biljakten

(fra Metode Jam)

Kan fungere som leken over. Politibilen må være i en annen farge enn de andre. Kan være vanskelig å holde seg innenfor brettet, og å vite når man er tatt

Gruble

Kategorier

  •             Musikkinstrumenter
  •             Stjernebilder
  •             Elever/Ansatte på skolen (fornavn)
  •             Aktiviteter man kan gjøre på FHS men ikke i karantene/alene hjemme
  •             Gjenstander du har på rommet på FHS
  •             (eller andre kategorier som ikke er lett å finne ut om på nett)

 

Fjell, fjord eller fjøs

(fra Metode Jam)

(Pass på at elevene ikke har ”speilet” kameraet – gå inn på settings)

  •             Fjell = venstre (for seg)
  •             Fjord = høyre (for seg)
  •             Fjøs = midten
  •             Rop ut ordet – elevene må løpe dit (i rommet der de er)
  •             Den som kommer sist eller går feil er ute

Gaven

(fra Metode Jam)

Mim en gave (stor eller liten) som du gir til en annen person. Du sier ”Se her, (navn), jeg har en gave til deg”. Personen mimer å ta imot gaven, åpner og sier,  ”Å, (oppfunnet gave – f.eks en oppblåsbar elefant), akkurat det jeg ønsket meg”.

Personen som mottok gaven gir en ny imaginær gave til en ny person

Hesteveddeløp

(fra Metode Jam)

  • Alle slår hendene på lårene for å lage galopplyder. Lærer leder an:
  • Enkelt hinder: Si ”Ho” og slå hendene foran seg som et lite hopp.
  • Dobbelt hinder: Si ”Ho ho” og slå hendene to ganger foran seg.
  • Trippel hinder: Si ”Ho, ho, ho” og slå hendene tre ganger foran seg.
  • Vanngrav: Si ”Blobb, blobb, blobb” og lage bølge bevegelse med fingrene.
  • Ildsirkel: Si ”Svosj”, lene seg sidelengs og lage stupebevegelse med hendene.
  • Japanske turister: Lage klikkelyder og late som man tar bilder.
  • Flue i øyet: Si ”Au” og ta seg til øyet.
  • Venstre sving: Alle lener seg mot venstre.
  • Høyre sving: Alle lener seg mot høyre.
  • Målgang: Alle tar bølgen.

Etter hvert blande hindre – sette sammen flere

Name Game

(fra Kjetil Hallre på Ringerike folkehøgskole)

Lærer tar imot alle forslag på private chats 3-5 per personer. Må være navn på fiktive eller virkelige personer – i live eller historiske – som alle kjenner.

To lag – én person skal trekke en ”lapp” og forklare til de andre hvem det er (uten å si noe som står på ”lappen”).

Lærer sitter med alle navnene og sender navnene ett og ett (eller to og to) til personen som skal forklare.

Laget gjetter (veldig) høyt – enten vokalt eller i felleschatten.

  1. runde = bare si ett ord
  2. runde = bare mime

Rødt lys, grønt lys

Alle må være i et rom der det er f.eks 3 meter mellom vegg og skjerm. En elev ”står” og skal sitte ved skjermen (må kunne se alle deltakerne). Resten går tilbake til veggen. Alle beveger seg når den som står lukker øynene. Det er bare lov å flytte seg en fot av gangen (altså må tåa alltid berøre hælen når man setter ned foten).

Ellers Rødt lys, grønt lys som vanlig

Tre Ting

(fra Joachim Selvåg på Ringerike folkehøgskole)

En person sier navnet på en person og sier for eksempel.

“3 ting du ønsker deg til bursdag”.

Da skal personen som fikk spørsmålet svare så raskt den kan de 3 første  tingene som popper opp i hodet. Når person har fullført og sagt tre ulike ting så roper alle som er med “3 ting”, før samme person spør en ny en og stiller et nytt spørsmål. 3 ting…

Generell impro-settinger

(fra Joachim Selvåg på Ringerike folkehøgskole)

Spille scener blir omgjort til “dialoger”. Man kan ha dialoger mellom folk som  spiller scener. For eksempel at de spiller sammen, men da naturligvis ikke i samme rom. Her kan man bare utforske å prøve å se hva man får til. Men dialoger!

For eksempel en dialog i en satt setting, også kan person A og B snakke igjennom alfabetet. Situasjon: på date.

A: Alle her er så pent kledd, jeg skulle pyntet meg mer.

B: Babe… du ser jo helt nydelig ut.

C: Cool cool, greit det.

D: Der er kelnern… jeg ber han komme..

Evt på rim går også. +++

 

Kommando strikkepinne gå

(fra Joachim Selvåg på Ringerike folkehøgskole)

En styrer øvelsen. Fingrene på deltagerne må syns. Som kongen befaler.

Kommando strikkepinne gå: fingrene går.

Kommando Hogg: hendene på en flate i en klappeposisjon.

Kommando Flat: Hendene flatt på “en flate/bakken”.

Disse tre tingene veksler man med å si. Man kan gjøre andre bevegelser for å lure de andre. Man kan si Kommando hogg, men utføre flat. Gjør deltagerne bevegelser uten at man sier kommando, så ryker de ut. Denna var kronglete forklart.

Next

(fra Joachim Selvåg på Ringerike folkehøgskole)

En fører an en form for selvbestemt koreografi til en valgt låt. Det danses, og de  andre danser som deg, etter og ha danset litt roper den som fører an NEXT, og utpeker neste som fører an. Det danses videre med ny fører.

Gjett hvem som fører

(fra Joachim Selvåg på Ringerike folkehøgskole)

En person går ut av rommet, og blir en form for detektiv når personen kommer  inn igjen. Da har det blitt pekt ut en som fører an dansen, og person som var ute av rommet kan gjette for eksempel tre ganger på hvem som fører an.

Memory

(fra Gøril Fauske på Ringerike folkehøgskole)

2-3 elever må ut av rommet (evt logge ut) – de er spillerne. Resten av elevene er brikker (må være partall). De går sammen to og to og bestemmer seg for en unik bevegelse og/eller lyd.

Spillerne kalles tilbake og begynner Memory som vanlig:

Spiller 1 sier navnet på en av brikkene – denne må vise sin bevegelse/lyd

Spiller 1 sier så navnet på en annen brikke som må vise sin bevegelse/lyd

Dersom disse to matcher (er en av parene med samme bevegelse/lyd) så har Spiller 1 fått ett poeng og kan gjette på to nye.

Når Spiller 1 gjetter på to ulike så går turen til Spiller 2 som fortsetter

(så evt Spiller 3)

Første gang

(fra Kjetil Hallre på Ringerike folkehøgskole)

En person (eller noen) logger ut av gruppen. Dette må være en person/personer som tåler litt oppmerksomhet og ikke knekker sammen av at det blir kleint.

Resten blir fortalt at når personen (eller personene, én av gangen) kommer  tilbake til zoom-samtalen, kommer vi til å se deres reaksjon etter deres første kyss (evt for en litt mer voksen versjon: etter første gang de hadde sex). Personen blir ikke fortalt noen ting.

Når personen logger inn venter alle bare spent på å se hvordan personen reagerer på oppmerksomheten (ingen sier noe) og på det første personen sier.

Som lærer må du se an hvor lenge du tør å “pine” personen før du bryter stillheten (eller bryter gjennom latteren) og forklarer hva leken gikk ut på.

Denne leken fungerer bare én gang i samme gruppe.

Facebook

Du finner også en rekke gode forslag og tips i Facebookgruppen Koronarammede folkehøgskoleansatte. Del også gjerne dine tips der!