Solidaritet og demokrati

Her er tips og råd til fjernundervisning innen solidaritet og demokrati.
Tipsene er beregnet for ansatte i norske folkehøgskoler.

Du finner flere gode tips i Facebookgruppen Koronarammede folkehøgskoleansatte.

Tips og råd til hjemmeundervisning innen solidaritets- og reiselivslinjer. Bilde: Åshild Keshavarzy, Ålesund folkehøgskole

Zoom-møter/webinar

Sendt inn av Karine Risnes, Global Soidaritet, Ringerike folkehøgskole karine.risnes@bfk.no

Rundt 30 minutter, maks 45 kan være passende siden det er litt annerledes å konsentrere seg over tid på et møte online. Det er veldig enkelt å dele presentasjoner + bilder osv…

Elevene kan forberede spørsmål og sende inn i forkant, eller bare møte forberedt.

Global Solidaritet har hatt gode møter med Fairtrade Norge, Fair & Square og skal ha med Vest-Sahara komiteen.

Dagens solidaritetsutfordring  (10 dager, 10 utfordringer)

Sendt inn av Karine Risnes, Global Soidaritet, Ringerike folkehøgskole karine.risnes@bfk.no

Husk logg (kort tekst om hvordan det gikk), bilde og en kort videodokumentasjon per utfordring!

1.Ta en gjennomgang av kildesorteringen hjemme, og finn ut om det finnes forbedringspotensialer!

2. Lapp et hull i et klesplagg- Det er lurt og enkelt å forlenge levetiden til plaggene våre.

3.Gjennomfør en lokal strandrydding eller «plogging»

4.Gjennomfør en Vegetardag fra morgen til kveld.

5.Finn en aktuell underskriftskampanje, skriv under og del gjerne med andre på face, insta eller lignende.

6. Lokal Solidaritetsdagen. Gjør noe for andre i nærmiljøet.

7. Restematdagen!

8. Hjemmedyrket eller hjemmelaget dagen!

9. Gi et bidrag. Bidra økonomisk for Solidaritet dagen.

10. Skriv om Solidaritetsdagen.

Demokratiske kompetanser: Refleksjonsoppgaver i grupper

Lagt ut av Marit Moberg, Sund folkehøgskole   marit.moberg@sundfhs.no

Dann grupper på 2-4 personer.

  • Bruk gjerne videosamtale for å jobbe med oppgavene (FaceTime, google hangout, skype, zoom)
  • Diskuter spørsmålene
  • Skriv ned et sammendrag under hvert spørsmål. Trenger ikke være langt, men får gjerne med tanker og diskusjoner dere har før dere kommer frem til svaret.
  • Dette er refleksjonsoppgaver, og vi er ikke ute etter en fast J
  • Send svarene til: moberg@sundfhs.no før kl. 19.00.

Utfordringer for demokratiet:

  1. Hva mener du er de største utfordringene for demokratiet i Norge?
  2. Hva med de største utfordringene for demokrati i Europa og i verden? Er det forskjell på Norge og andre steder i verden? Har du noen eksempler fra studietur, andre reiser du har vært på eller noen du kjenner noen fra andre steder i verden?
  3. Hva mener du kunne være gode løsninger på disse utfordringene?

Demokrati i Norge:

  1. Hva betyr demokrati, medborgerskap og deltakelse? Diskuter og lag en definisjon.
  2. Hvordan kan man ta del i demokratiet utenfor politikken?
  3. I hvilken grad mener du det er viktig å ta del i demokratiet, også utenfor politikken?

Demokratiske kompetanser:

Ta en kikk på kompetanser for demokratisk kultur på neste side. (Noen kan være litt vanskelige å forstå. Hvis dere ikke forstår alle er dette helt greit.)

  1. Hva tenker du om disse demokratiske kompetansene?
  2. Hva mener du er de viktigste demokratiske kompetansene? Diskuter i gruppen og se om dere kan bli enige om tre kompetanser dere mener er de viktigste
  3. Hvilke demokratiske kompetanser synes du selv at du er god til?
  4. Gå tilbake til spørsmål 3, har dere endret tanker rundt dette mens dere har jobbet med spørsmålene? Er det noe annet dere ønsker å legge til?

Bonus spørsmål: Er demokrati løsningen på våre største globale utfordringer?

Les mer hvis du vil: https://rm.coe.int/16806ccc07.

Norsk oversettelse
Engelsk original

Refleksjonsoppgave i coronatider

Sendt inn av Karine Risnes, Global Soidaritet, Ringerike folkehøgskole karine.risnes@bfk.no

Hva må vi gjøre når dette er over?

«Når statsledere beroliger oss med å si at verden snart vil bli den samme igjen, så må vi håpe at det ikke er helt sant. Det er mye vi bør gjøre annerledes»

Slik begynner en artikkel jeg leste her om dagen i nettmagasinet «Harvest», og jeg tror det er mye sannhet i det. Som verdenssamfunn og enkeltland og lokalsamfunn håper jeg vi lærer noe gjennom denne krisen som vi vil bruke til å gjøre ting litt annerledes, bedre og smartere i fremtiden.

· Hva er de mest utfordrende og vanskeligste konsekvensene av Coronakrisen for deg personlig, men også for resten av det norske samfunnet sånn du ser det?

· Hvilke positive bivirkninger mener du har skjedd etter at Coronakrisen rammet oss alle?

· Hva tenker du vil være (og er) de største forskjellene på hvordan denne krisen rammer oss her i Norge i forhold til landene dere har vært på studietur til?

· Hva håper du Norge og verden lærer av Coronakrisen? Hva bør vi gjøre når dette er over?

Koronavirus, solidaritet og tillit

Klikk på lenken under for å få hele dette opplegget.

Koronavirus, solidaritet og tillit