Seks ungekvinner står på rekke og smiler til kamera. De holder fargerike plakater med budskap om kjærlighet. og regnbuefarger. De har pyntet seg med prideeffekter. Bak dem er flere mennesker og trær med gult løv.

Elever fra Pasvik folkehøgskole på Barentspride 2021. Foto: Pasvik Folkehøgskole

Bli folkehøgskolefrivillig på Oslo Pride

Vil du være med å arrangere sommerens største folkefest? Vi sponser de 20 første som melder seg på som frivillige, med 1000 kroner til reise og overnatting.

For andre år på rad er de frilynte folkehøgskolene offisiell støttespiller av Oslo Pride! På de 52 frilynte skolene jobbes det hver dag for at folkehøgskole skal være et sted der alle er velkomne, uansett legning, kjønnsidentitet, etnisitet eller funksjonsnedsettelser.

Nå gleder vi oss til å feire mangfoldet og kjærligheten på Oslo Pride i juni, og inviterer deg som går på, har gått på eller jobber på folkehøgskole til å bli med som frivillig!

Oslo Pride trenger frivillige

Oslo Pride arrangeres 18. – 27. juni og er Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Etter to år med pandemi skal Oslo igjen fylles med arrangementer, musikk, parade, stands, fest og glede.

Som frivillig får du være med å bygge en festival fra innsiden, jobbe med spennende oppgaver og være en del av en engasjert gjeng. Du kan få ansvar for oppgaver som å registrere besøkende, være vertskap for arrangementer, rigge opp og ned og holde festivalområdet ryddig og hyggelig under festivalen.

Hva får du som frivillig?

Flere hundre pridefrivillige trår til hvert år for å lage gratis folkefest i Oslo sentrum. Foto: Oda Balke Fjellang/Oslo Pride

Som frivillig får du arbeidserfaring med attest, og mulighet for personlig utvikling, læring og mestring i et sosialt og inkluderende fellesskap.

Du får goder som t-skjorte, billetter til arrangementer under festivalen, samt mat og drikke når du jobber.

Og du får være del av noe større, som betyr enormt mye for mange mennesker.

Som folkehøgskolefrivillig får du i tillegg:

• Dekket 1000 kroner av utgifter til reise og overnatting. Det gjelder de 20 første som melder seg, og ikke dersom du bor i Oslo.
  • Gratis brunsj og paradeverksted før Prideparaden.
  • Invitasjon til å gå med folkehøgskolene i Prideparaden.
  • Muligheten til å bli kjent med folkehøgskolefolk fra hele landet!

Hva kreves av en frivillig?

Å være frivillig er sosialt og lærerikt. Foto: Martin Fjellanger/Oslo Pride

Alle kan være frivillige, men du må ha fylt 16 år. Du trenger ikke tidligere festivalerfaring, kun godt humør og stå-på-vilje.

Oslo Pride forventer at frivillige følger festivalens kjerneverdier: solidaritet, frivillighet og trygge rammer – og på denne måten tar vare på hverandre.

Du velger selv hvilke vakter du vil ta, men det forventes at du kan jobbe hele vakten når du har takket ja til en vakt. En vakt er vanligvis fire til seks timer lang, selv om noen er lengre.

Overnatting og reise må du som frivillig dekke selv. Her anbefaler vi å bruke folkehøgskolenettverket ditt og besøke venner i Oslo-området. Kanskje kan dere melde dere som frivillige sammen?

Bli frivillig!

Vil du bli folkehøgskolefrivillig på Oslo Pride? Du finner påmeldingsskjemaet her!

Viktig: For å kunne gi deg tilbud om reisedekning og Pridebrunsj, må du i tillegg til å melde deg på: sende en epost til eirin@folkehogskole.no med navn og skole.

Har du spørsmål eller trenger noen form for tilrettelegging? Kontakt Oslo Prides frivillighetsteam på epost: frivillig@oslopride.no eller sms til 917 95 556.

Bli med å lage sommerens vakreste og viktigste eventyr!

Toppbilde: Pasvik Folkehøgskole