4% flere elever tatt opp pr 1. mars til neste skoleår på folkehøgskolene

Per 1. mars er det allerede over 4500 elever som har takket ja til en plass på en norsk folkehøgskole for neste skoleår. Det er over 4% flere enn på samme tidspunkt i fjor. Den nye toppen kommer etter over 10 år med vekst i folkehøgskolene. - Vi tror flere har fått øynene opp for det et folkehøgskoleår faktisk gir, som læringsglede, økt samarbeidskompetanse og faglig utvikling, sier Dorte Birch, daglig leder for Informasjonskontoret for folkehøgskolen.

– Dette sender et tydelig signal til resten av skolenorge. Når karakterpresset øker på alle andre arenaer, blir det stadig viktigere med en motvekt. Uten verken karakterer eller eksamener evner folkehøgskolene å gi elevene lyst og motivasjonen til å lære, sier Tor Grønvik, daglig leder for Informasjonskontor for kristen folkehøgskole.

Skoleåret 2015/2016 er det ca 7200 elever på norske folkehøgskoler. Opptaket av søkere for den kommende høsten startet 1. februar. Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist, men tar opp elever fortløpende så lenge det er ledige plasser. Enkelte skoler og flere linjer er allerede fulle.

Kilde: http://blogg.folkehogskole.no/2016/03/07/rekordar-for-folkehogskolene-igjen/