Bokanmeldelse: Å sende et menneske til månen

Forfatteren Benedicte Hambro, har som hun selv skriver i innledningen 32 års erfaring i folkehøgskolen og sitter på mengder av erfaringer og et stort hjerte for skoleslaget.

Mange har kanskje vært på kurs med Benedicte og jeg tror flere vil beskrive henne som en imponerende raus, god og tydelig dame. Slik er også denne boken.

Bokanmeldelse:

«Å sende et menneske til månen

– en praktisk metodebok for folkehøgskolen»

av Benedicte Hambo, 2020, utgitt av Folkehøgskoleforbundet

Den er oversiktlig og veldig konkret, og tar for seg sentrale deler av skoleåret helt ned på detalj-nivå. Og vi får mange påminnelser om hvor viktig detaljene er.

«Hvem henger opp flagget på de store dagene, hvem har ansvar for å pynte skolen, kan vi navnene på elevene når vi møter de første gang og vet vi noe om dem, skal vi ha på skole-genserne våre første skoledag?»

Rektor på Follo Folkehøgskole, Jan Martin Medhaug, har fortalt oss ansatte flere ganger om da han selv gikk på folkehøgskole og første skoledag ble møtt av en ansatt som allerede kunne navnet hans. Slikt gjør jo et utrolig inntrykk og blir husket.

Fortellinger

Jeg har testet flere av oppleggene i boken, men ble spesielt overrasket over elevenes glede over å få høre historier. Vi har lest historier som peiskos, før middag, og på min linje før eller etter en dansetime.

Benedicte er jo selv forfatter, og god på å lese tekster for andre. Flott at det er beskrevet en slags steg-for-steg hvordan en kan forberede seg på å lese en tekst! Det gir en god trygghet for oss som ikke driver med historiefortelling så ofte.

Styrkekortene vil jeg også trekke frem da de går igjen i flere av kapitlene i boken. De er lette å bruke og fine verktøy som kan brukes på forskjellige måter.

Å minne seg på å bruke boka

Når året er i gang og vi «løper» for å rekke alt vi skal, det er kanskje da (også) vi bør huske på å ta den i bruk. Lese en historie, eller teste et nytt opplegg for ansatte eller elevene.

Kanskje kunne det være en idé til et spennende post på distriktsmøter et år, å bruke noen av oppleggene og dele erfaringene I fellesskap? Jeg vet i hvertfall at jeg selv må minne meg på å bruke boken og mulighetene i den.

Det er moro og inspirerende å lese i denne boken. Man får lyst til å sette igang og den trigger kreativiteten. Det kjennes egentlig litt som å motta en gavepakke å få en slik bok. Utfordringen blir å huske at den finnes og å faktisk bruke den, – det tror elevene og vi vil få mye igjen for.

Monica Eileen Johnsen, hiphop-lærer Follo fhs.

—————-

Å sende et menneske til månen, Benedicte Hambro