#democracywall

Hvis alt går som planlagt vil skolene i løpet av august i år motta informasjon og materiell til prosjektet #democracywall. I all sin enkelhet går prosjektet ut på at alle folkehøgskoleelever som er ute å reiser i eller utenfor Norge i 2013-2015 får med seg et «visittkort» med en oppfordring til å stille ungdom de møter et enkelt spørsmål om hva demokrati er, samt informasjon om opplasting av bilde med svare til Instagram. Bildene merkes med hashtaggen #democracywall.

Det opprettes en kampanjenettside www.democracywall.net hvor alle svarene med bilder vil dukke opp og kan sorters evt. på bakgrunn av verdenskart med verdensdeler.

Democracywall ble foreslått av Sund folkehøgskole og er ett av fire fyrtårnsprosjekter i folkehøgskolen i forbindelse med 200 års grunnlovsjubileet og 150 års jubileet til folkehøgskolen, begge i 2014. Skolene har mottatt informasjon om de fire prosjektene til etterarbeidsuka som var i mai. De øvrige prosjektene er DemokratiBudstikka, ny norsk grunnlov og Europa+. Skolene er utfordret til å peke ut 2014-kontakt og vil etter hvert motta mer informasjon om hvert av prosjektene over sommeren.