Folkehøgskole fenger flere enn før

Folkehøgskolene har sterk økning i søkertallet så langt i år. Mer enn 5400 har allerede takket ja til plass neste skoleår, skriver Utdanning.
Det er 8 prosent flere enn på samme tid i fjor. Totalt er det ca 7000 elevplasser ved landets 76 ordinære folkehøgskoler og inntaket foregår helt fram til skolestart.

Økningen kommer på toppen av en rekke gode år. E-sport er en nyvinning somøker elevtallet. Men også mer tradisjonelle fag som friluftsliv, musdikk og teater øker. En ny vikingelinje bidrar også til framgangen. Ekstra gledelig er det at kunstfagene ser ut til å være mer populære igjen, etter noen år med svakere søkning.

En medvirkende årsak til at folkehøgskole er populært om dagen kan være høstens oppmerksomhet rundt statsbudsjettet, der regjeringen foreslo å kutte i støtten til folkehøgskoler. Dette ble det heldigvis ikke noe av, men det ble en del oppmerksomhet i både tradisjonelle og nye (soisiale) media. En del oppmerksomhet ble det også rundt folkehøgskolens 150-års markeringer rundt om i landet.