Imponerende filmpremiere på Follo folkehøgskole

Mandag 23. februar var det fulle hus på filmpremieren på Isblomster visner i kulden på Follo folkehøgskole. Skolens filmlinje presenterte da sitt hitil største prosjekt, den ca 20 minutter lange novellefilmen  om Milorg-avdeling D -111.3 sin motstandskamp i Follo vinteren 1944/45.

Elevene fra Follo Folkehøgskole har jobbet med profesjonelle filmarbeidere, etterarbeidsstudio og skuespillere (Morten Magnus Faldaas og Edward Schultheis) om å dramatisere og levendegjøre faktiske hendelser fra 2.verdenskrig. Prosjektet er blitt en fiksjonsfilm som er skolens største filmprosjekt noensinne.

Og salen ble imponert over arbeidet med detaljer, rekvisitter, innspillingssteder, lydbearbeiding, musikk, kameraføring, klipping, skuespill og prosjektledelse.

Tittelen Isblomster visner i kulden er kodemeldingen over London radio som varslet motstandsfolkene om at i natt blir det flydropp av våpen.

Filmen vil i mange år representere en viktig pedagogisk og opplevelsesmessig inngang til lokalkunnskap om andre verdenskrig i Follo for elever i grunnskolen. Derfor skulle man tro at Vestby kommune var med på spleiselaget..

Samarbeidspartnere i filmprosjektet er Akershus Fylkeskommune, Sparebankstiftelsen, Vestby Forsvarsforening, Vestby Historielag, Foreningen for levende historie, Veteran kompaniet, Oscarsborg Museum, m.fl. De fleste av disse så ut til å være representert under premieren i går.

Tirsdag 24. februar er det visninger for grunnskoleklasser på formiddagen og filmlunsj og visning av filmen for de som har anledning til å komme på dagtid.

Se teaser til filmen på vår kanal på YouTube: https://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=1eG5Zgu5xeo