Invitasjon til to PUF kurs – i metoder (Metode-jam) og I og med fag – tekstil og kunstlætrere

Arbeidet med å samle inn metoder til Metodebanken er så langt fullført og du inviteres til spennende kurs som presenterer ulike metoder vi benytter i folkehøgskolen. Og PUF fortsetter sin kursrekke "I og med fag" med kurs for tekstil og kunstlærere.

Metode-jam på Sanner Hotell 24.-26. oktober

I løpet av det siste året har derfor Benedicte Hambro hatt i oppdrag å snakke med alle folkehøgskolene, og samle opplegg, øvelser og metoder (vi bruker disse begrepene om hverandre) fra alle skoler som har ønsket å bidra. Vi gikk ut bredt til alle skoler, og med et bredt tematisk fokus. Vi har fått inn mange bidrag fra mange skoler, og i løpet av arbeidet har vi endret fokuset til i første omgang å gjelde:

-Hvordan man starter et skoleår. Forskjellige praksiser fra forskjellige skoler.

-Hvordan folkehøgskoler forteller at de «setter elevgruppen». Gode grep i starten kan gjøre en stor forskjell for hele året.

-At vi skal jamme metoder betyr at vi skal presentere opplegg, også eksperimentere, reflektere og la oss inspirere av hverandres erfaringer i verksted. Når man hører andre

Hvordan folkehøgskoler etablerer en forståelse blant elevene for «hva folkehøgskole er». Dette inkluderer hvordan man avlærer annen skoleforståelse og tar inn over seg ansvaret og friheten i et år hos oss.

Se her for fullstendige opplysninger om kurset/program og påmelding.

«I og med fag», kurs for tekstil- og kunstlærere på Natadal 30. november til 2. desember

PUF inviterer igjen til et tredagers kurs med mulighet for å bygge nettverk med andre folkehøgskolelærere i samme fagkrets. Kurset gir praktisk faglig påfyll og samtalebasert erfaringsdeling.

Kurset vil bl.a. være opptatt av framtiden til tekstil- og kunstlinjene, og hva som gjør disse fagene til god folkehøgskole.

Det blir praktisk arbeid med søm og dekor av skinnfell. Gamle teknikker med historiske røtter

byr på spennende muligheter for moderne design. Tidligere tekstillærer på Seljord Folkehøgskule, Annik Flåm, leder oss i arbeidet med et tradisjonsrikt håndverk med fornyet popularitet. Annik har bred erfaring med søm av skinnfell i undervisning og fra eget skapende arbeid.

Se her for fullstendige opplysninger om kurset/program og påmelding.