KD takker folkehøgskolene for innsatsen

- Jeg må berømme folkehøgskolen i den flyktningesituasjonen vi står overfor. Det sa statssekretær i Kunnskapsdepartementet Birgitte Jordahl på folkehøgskolenes rektormøte i Bodø sist uke, hvor hun takket forsamlingen for godt samarbeid og dugnadsånd for enslige unge flyktninger. Jordahl viste til at vi nå står overfor en ny tid som krever at vi reorienterer oss. Flyktningesituasjonen og klimaproblemene krever det. Jordahl skrøt av det sterke samfunnsengasjementet i folkehøgskolen.

– Det er mye positivt i skolen i dag. Det er ordinære skoleløpet er veldig organisert, men det gjelder ikke helt for dere, det er godt at det er plass til folkehøgskolen i et heller strigla samfunn, sa statssekretæren fra Høyre.

– Jeg har snakket varmt om hvor viktig det er å bygge gode fellesskap nedenfra. Ting skjer når initiativ kommer fra grasrota. Jeg må berømme folkehøgskolen i den flyktningesituasjonen vi står overfor. De nye asylsøkerne må få en plass i det norske samfunnet. Dere hiver dere rundt og vil bidra. Jeg tror flere kunne vært med på dugnaden, men mange er låst av et rigid regelverk, hilste Jordahl.

Statssekretæren var også godt fornøyd med samarbeidet for å få i gang en mentorordning i folkehøgskolen. Jordahl understrekte at frafallet i den videregående skolen er et stort problem. Samtidig sa hun at det var viktig ikke å svartmale situasjonen. – Noen fikk for mange nederlag i skolestua, og mange av disse trenger mestringsopplevelser for å komme videre. Det å reorientere seg kan gi selvtillit. Dette kan mentorordningen være med på å gi denne gruppen. Vi ser fram til å følge pilotprosjektet som tre folkehøgskoler nå skal i gang med, sa Birgitte Jordahl.