Komiker Jonas Rønning kommer til landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet

Jonas Rønning har 17 år bak seg i underholdningsbransjen, og er uten tvil en av landets mest populære standupkomikere. Nå skal han gi landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet en kickstart – kanskje noen vennlige spark og et dytt i ryggen. Vi ser fram til hans skråblikk på folkehøgskole og hvorfor det er lurt å ta et år der. Rønning har selv to år bak seg i skoleslaget.

For mange er Jonas kjent som mannen med megafonen, og han slo for alvor igjennom som komiker etter at han satte opp standupshowet «Stand Up & Go» på Smuget i Oslo i 1997. Før den tid hadde han jobbet blant annet som utegående reporter for NRK radio, jobbet med lokalrevy og sakte men sikkert bygget seg opp et rykte som en av landets første, gode standupkomikere.

Etter at stand-up ble et levelig yrke for Jonas, har imidlertid langt flere arbeidsoppgaver blitt tilbudt ham. De siste åtte årene har han blant annet frontet landets største og mest kritikerroste sommershow, Sommerrevyen på Hønefoss, som både tekstforfatter og skuespiller.

I tillegg har han vært å se i familiemusikalen «Olsenbanden Jr. på Sirkus» på Oslo Nye Teater, spilt skurk i spillefilmen «Fomlesen i Kattepine», holdt standup kurs i Namibia med Knut Nærum, medvirket i TV-programmer som «Beat for Beat» og «Nytt på nytt», hatt gjesterolle i «Hotel Cæsar» og vunnet «Stå Opp-prisen» i 2002. I fjor ledet han programmet «Hjemme Alene» på TV3, som ble nominert til «Gullruten» 2006.