Kon-Tiki2 på vei til Påskeøya – umulig uten Fosen

Nå har Kon-Tiki2 lagt ut fra Peru og er på vei til Påskeøya. Etter det skal de to balsatreflåtene Rahiti Tane og Tupac Yupanqui også seile tilbake til Peru. Dette er aldri gjort før i moderne tid. Ekspedisjonen lededes av Torgeir Higraff. Rektor på Fosen Wiggo Steen Larsen var til stede ved sjøsettingen og berømmet tidligere elever og lærere ved Fosen folkehøgskole som har bidratt avgjørende for at få til byggingen av flåtene. Til stede ved sjøsettingen var også Norges ambassadør i Peru Hege Araldsen.

Også blant mannskapene er Fosen sterkt representert. Tidligere elever og lærere Signe Meling, Gunvor Storås og Rasmus Erlandsson er styrmenn og mannskap blant de syv på Rahiti Tane. Signe skal være med begge veier. Gunvor forteller at Higraff var ute etter mannskaper med erfaring fra seiling med råseil.

Nye DNA-funn tyder på at det kan ha vært kontakt sjøveien til Polynesia fra det amerikanske fastlandet. Andre DNA-studier peker på at polynesierne stammer fra Taiwan. – Vi utfordrer ikke denne teorien, men jeg tror, som Heyerdahl, at havet var kommunikasjonsruter og ikke var umulige hindringer for kontakt, sier ekspedisjonsleder Torgeir Higraff. Via ekspedisjonen vil vi lære mer om hvordan kommunikasjonsrutene kan ha blitt brukt, blant annet ved å vise at det er mulig å seile flåter også mot vind og vær tilbake til fastlandet.

Ekspedisjonen skal også forske på blant annet plastkonsentrasjon i havet. Etter at ekspedisjonen er gjennomført skal flåtene gis til Peru som har mistet sin kystkulturtradisjon.

Følg ekspedisjonen her: www.kontiki2.no
Les intervju med Gunvor Storås: http://www.fosen.fhs.no/siden-sist