Listhaug: Optimal måte å integrere på

-Dette må være den optimale måten å integrere på! Det sier Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug, som sammen med Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen besøkte Rønningen folkehøgskole med TV2 nyheter på slep i ettermiddag (6.1.2016). Her begynte fire jenter fra Eritrea som elever denne uka.

Like før jul ble det klart at folkehøgskolene åpner dørene for over 280 mindreårige asylsøkere, og allerede denne uka er det skolestart for flere av dem. Fire 17-åringer fra Eritrea er nå i gang med sitt skoleår på Rønningen folkehøgskole i Oslo. Han er en av mange folkehøgskolerektorer som i disse dager tilbyr hjemkommunene sine disponible elevplasser for mindreårige asylsøkere.

– Det er fantastisk hvordan folkehøgskolene har snudd seg rundt på kort tid og etablert nye elevplasser. Forhåpentligvis får vi på plass enda mer til høstens skolestart, for dette har jeg virkelig stor tro på, sier Sylvi Listhaug.

– Her får de være en del av et miljø hele døgnet, med alt det innebærer av fritidsaktiviteter på ettermiddag og kveldstid. Dette må være den optimale måten å integrere på!

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er også fornøyd med det tilbudet folkehøgskolene har kommet opp med. Å få lære norsk og ha det gøy sammen med jevnaldrende ungdom er midt i blinken.

– Jeg har stor tro på at dette vil bedre integreringen for mange, sier Røe Isaksen, som også mener tilbudet fra folkehøgskolene vil lette plasseringen av flyktninger for mange kommuner.

Folkehøgskolene var raskt på banen med tilbud allerede i september om å ta imot enslige unge flyktninger som elever. Det kom derfor ikke overrakende at Kunnskapsdepartementet og øvrige myndigheter tok imot invitasjonen og samtidig kort vei til å respondere positivt for folkehøgskolene på invitasjon til dugnad.

Les hele oppslaget inkludert om elevengasjement her

Se nyhetsklipp på TV2 6.1.2016