Ny pedagogisk rådgiver ansatt

Vi har gleden av å ønske Espen Bråten Kristoffersen velkommen som vår nye rådgiver for pedagogisk utvikling. Espen er 33 år og starter opp hos oss ved årsskiftet. Han kjenner folkehøgskolen godt og har vært elev ved, og har undervist på Romerike folkehøgskole. Han har pedagogisk utdanning, og har så langt ti år som skuespiller bak seg. Ved siden av 50 prosent stilling i Folkehøgskoleforbundet vil han undervise deltid, og fortsetter også som utøvende skuespiller.

Vår ny medarbeider forteller:

– Jeg har jobbet som skuespiller i 10 år, og har vært ansatt på Nationaltheatret, Det Norske teatret, Oslo Nye teater, Nordland teater, Riksteatret, m.fl.  Samtidig med mitt utøvende arbeid som skuespiller har jeg alltid interessert meg for pedagogikk. I 2017 fikk jeg muligheten til å undervise i folkehøgskolen, noe jeg alltid har hatt veldig lyst til. Jeg jobbet i flere perioder på Romerike Folkehøgskole, folkehøgskolen jeg selv var elev på tilbake i 2006. Jeg opplevde dette som fine og rike erfaringer som hadde mye å si for at jeg bestemte meg for å sette meg på skolebenken igjen. I vår fullførte jeg mitt PPU, praktisk pedagogisk utdanning, ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Denne høsten setter han seg inn i pandemi & krisepsykologi på Universitetet i Bergen. Et spennende og svært relevant felt som han tror han kommer til å få god bruk for i denne nye jobben.

– Å få være med på å videreutvikle folkehøgskoleslaget ser jeg på som en stor og eventyrlig oppgave! Jeg tror det er svært viktig at folkehøgskolen fortsetter å skape attraktive og relevante skoletilbud. Jeg tør påstå at vi trenger folkehøgskolen mer enn noensinne!  Da er vi avhengig av at det pedagogiske opplegget også må være fristende og ikke minst appellere til de unge. Med alt fokuset prestasjon i samfunnet vårt er folkehøgskolen en fantastisk mulighet for elevene til å finne seg selv igjen. Og det sammen med og i samspill med andre. I mine øyne har jeg fått en av verdens viktigste jobber, som jeg gleder meg stort til å ta fatt på sammen med dere alle!

Vi ser fram til å få Espen på plass i Brugata og ønsker han hjertelig velkommen.

ØK