Ny sangbok klar til skolestart

Koronapandemien var ikke bestilt av nemda for ny utgave av folkehøgskolens sangbok – Norsk sangbok. Det har blitt et krevende arbeid når nesten all kontakt har vært på nett, men de har jobbet godt og hardt.  Så sangbok blir det – og Cappelen forlag lover utgivelse til skolestart i august.

Musikklærer ved Seljord folkehøgskule, Roar A. K. Bøye, har stått i spissen for firkløveret som har arbeidet med den nye sangboka. Han har hatt med seg Arild Sveum fra Elverum, Heidi Granlund fra Toneheim og Trond Instebø fra Hardanger. Generalsekretær Angelina Christiansen fra Folkehøgskoleforbundet har også vært tett på arbeidet. Vi fikk en prat med Bøye om status i arbeidet. Han har fartstid på Seljord siden 1995 som musikklærer, og har jobbet med storkor, som pianist, med musikaler etc. – Det er sang hele tiden, det er kjernen i hverdagen, synger den engasjerte læreren ut.

– Det har vært en smule surrealistisk å jobbe med dette uten å kunne møtes. Det har gått i digital kommunikasjon og korte Zoom-møter. Vi ender opp med om lag 450 sanger – og det blir hele 300 nye sanger. Med føringer om å få ned prisen på boka og antall sanger har det vært nødvendig med harde prioriteringer. Mye av det internasjonale er tatt ut, mens vi har tatt inn mer norsk og nordisk. Det er lettere å finne noter og tekst til utenlandske sanger på nett, så de er jo ellers tilgjengelig. Sting, Elvis og Beatles er blant dem som nå tas ut av boka, sier Bøye.

Han forteller at en hel del folkekjære sangsnekkere ikke er med i den nåværende sangboka. Anne Grete Preus, Finn Kalvik og Anita Skorgan er nå kommet inn i varmen, og flere DDE-sanger tas inn. De har også fått med flere norske oversettelser av kjente musikaler. Litt korstoff er også funnet verdig en plass i sangbok-solen.

Det har vært jobbet med å finne aktuelle sanger på samisk, men det har ikke vært enkelt. Men kommet med er blant annet samisk sang fra Disney-filmen Frost 2, som var den første fra selskapet som ble dubbet til samisk.

De har også vært på jakt etter sanger fra «nye» Norge – Madcon er blant dem som nå er med. Men Bøye beroliger oss med at gamle sangskatter blir med videre – og Grundtvig. Nemda har fått innspill fra elever og lærere om hva som brukes og ikke brukes av sanger. Jeg tror det blir et godt resultat ut av dette, at den vil treffe skoleslaget og ungdommene, avslutter Roar optimistisk.

Kjetil Hallre, engasjert musikklærer ved Ringerike folkehøgskole, er blant dem som har gitt sangboknemda tilbakemeldinger – sammen med hans elever. Han er bekymret for at den nye sangboka blir mer en sangbok for musikklærere enn en for allsang. At det blir mer et oppslagsverk enn en sangbok. Det synges mye allsang på Ringerike, og elevene blir ofte bedt om å foreslå sanger.

– 40 prosent av sangene i dagens sangbok blir aldri valgt, det er mye helt ukjent i boka. Jeg er en smule bekymret, men det blir spennende å se det endelige resultatet, sier Kjetil Hallre.

Angelina Christiansen har vært tett på arbeidet og ser fram til å kunne presentere ny sangbok før skolestart i høst. Hun forteller at det har vært viktig å få ned prisen på sangboka, det blir nå derfor med færre rettighetsbelagte sanger. Innbydelser til å komme med innspill til den nye sangboka har vært benyttet, men det har ikke vært all verdens aktivitet.

– På vår spørreundersøkelse før arbeidet startet trodde vi at det ville bli ønske om en mye mindre sangbok som kunne puttes i en ryggsekk. Men her var tilbakemeldingene klare – det var ønske om en «ordentlig» sangbok. Av bokas 450 sanger er det nå 100 som ikke er rettighetsbelagt, Grundtvigs salmer og sanger er blant disse. Jeg synes sangboknemnda har vært utrolig tapre og standhaftige, de har gjort dette store arbeidet, uten å få gleden av å synge sammen under arbeidet. Vi håper at den nye sangboken vil gi oss flerfoldige anledninger til å ta igjen det tapte, avslutter en optimistisk generalsekretær.

Av Øyvind Krabberød