Ressurshefte med pedagogiske opplegg om demokratisk danning med tema ytringsfrihet og deltakelse

FHF og NKF ønsker å stimulere skolene og elevene til å ha et aktivt forhold til demokratisk danning og valg.

I april ba vi skolene om å dele med oss hvordan dere jobber pedagogisk med temaer som ytringsfrihet og deltakelse, slik at flere kan la seg inspirere av det spennende arbeidet dere gjør her.

Basert på de mange inspirerende oppleggene vi fikk tilsendt, har FHF, NKF og Folkehøgskolerådet i samarbeid laget et variert og godt ressurshefte om demokratisk danning med pedagogiske opplegg om temaene ytringsfrihet og deltakelse. Det ligger vedlagt.

Heftet består av syv opplegg, som tar alt fra to timer til flere dager å gjennomføre.

Vi håper dette kan gi skolene noen gode ideer til arbeidet med demokratisk danning i forbindelse med valget høsten 2023 og videre gjennom skoleåret.

Vår ambisjon er å lage flere slike hefter, så om dere sitter inne med gode opplegg som flere bør prøve – ta kontakt med oss!

God lesing!

Demokratisk danning – Hefte med pedagogiske opplegg i folkehøgskolen nr. 1 – Ytringsfrihet og Deltakelse