En stor gruppe unge hvite mennesker stor i en halvsirkel. De har åpen munn og vi forstår at de synger. De er kledd i svart og på brystet har de en sløyfe i blått og gult.

Foto: Toneheim folkehøgskole holdt solidaritetskonsert for Ukraina 15. mars 2022.

Syng for Ukraina!

Syng med klassen eller koret i solidaritet med det ukrainske folk. Her har vi samlet noen forslag til sanger.

Vi i Folkehøgskoleforbundet oppfordrer alle til å synge den ukrainske nasjonalsangen i solidaritet med det ukrainske folk. Syng med klassen, med koret, med familien, på demonstrasjoner, på fotballkamp, overalt!

Sangen har en vakker melodi og en tekst som passer veldig godt til tiden vi lever i.

Krafttak for sang har kommet med samme oppfordring, og samlet arrangementer for kor fra blant annet Norsk sangerforum. De ønsker også videobidrag til deling i sosiale medier og med kororganisasjoner i Ukraina. Del gjerne eventuelle sanginnlegg i sosiale medier med #syngforukraina.

Her kan du se ukrainske sangere fremføre nasjonalsangen fra der de befinner seg i verden.

Sanger for fred

Sang skaper fellesskap og hjelper å sette ord på følelser i vanskelige situasjoner. Den nye sangboken vår, Norsk sangbok (2021), inneholder mange sanger som kan passe ekstra godt i den spesielle tiden vi nå befinner oss i.

Her er noen sangforslag med tema knyttet til fred og håp:

• Har en drøm – Hoff/Gundersen (side: 278)
  • Håp – Jo Nesbø (side: 322)
  • Blå Salme – Sandell (side: 46)
  • Til deg – Wang/Skaug (side: 678)
  • Å leva det er å elska – Vassbotn (side: 775)
  • Barn av regnbuen – Seger/Nilssen (side: 19)
Foto: Toneheim folkehøgskole holdt solidaritetskonsert med Ukraina 15. mars 2022.