Dette synet møtte de ansatte ved Buskerud folkehøgskole. Noen feige personer hadde revet ned skolens Pride-flagg og ødelagt det.

Nå må det være nok!

Meldingen om at noen har revet ned Pride-flagget til Buskerud folkehøgskole er bare trist. Fjorårets terroranslag mot Pride viser at det ikke kun er flagg som blir angrepet, det er også mennesker. Nå må det være nok! Vi har alle et ansvar for å beskytte våre medmennesker.

Folkehøgskole skal være et trygt sted å være helt uavhengig av hvem du er og hvem du er glad i. Denne tryggheten er under press. Ikke fra alle de mange folkehøgskolene som tydelig markerer deres støtte med Pride-flagg og deltakelse i Pride-tog og Pride-arrangementer, men fra folk som velger å gå inn på en skole og å rive ned et regnbueflagg.

Trist

Det er bare trist at enkelte ikke tåler å se på et flagg som i mange farger markerer at her er du trygg uavhengig av hvem du er og hvem du er glad i. Det er trist at enkelte tyr til vold – både mot objekter som Pride-flagg, men jammen også mot mennesker – fordi de ikke tåler at noen ikke er akkurat som dem. Men det er allermest trist at mange ungdommer, som står på kanten av å finne seg selv og hvordan de vil vise dette til andre, nå blir jaget tilbake i et skap som er helt umenneskelig at folk må gjemme seg i.

Det er trist for vi vet at dette går på liv og helse løs. Ikke kun fordi man kan bli skutt i Pride-markeringer og overfalt på gaten, men også fordi skeive er overrepresentert i selvmordsstatistikken. Det er en stor gruppe mennesker som vi ikke tar godt nok vare på og det er bare trist. Her har vi et ansvar. Som medmennesker og samfunn.

Slik hang Pride-flagget så vakkert på Buskerud folkehøgskole før noen rev det ned. Bilde: Hans-Thore Kjelsrud, Buskerud folkehøgskole

«Det må være lov å mene at…»

I det siste har det blitt populært i enkelte grupper å påstå at «det må jo være lov å mene at…». Ja, det er lov å være uenig i det meste, enten det er politikk, livssyn eller om man foretrekker pizza eller sushi, men det er ikke lov å mene at folk ikke skal ha rett til å eksistere. At folk ikke skal få lov å søke et liv med kjærlighet og samvær. At folk ikke skal få leve et liv de ønsker seg når deres valg ikke berører andre enn dem selv og dem de velger å dele livet sitt med.

Om man ikke liker at folk kysser en av samme kjønn eller at folk har et annet kjønn enn det som ble definert ved fødselen, ja, da får man la være å kysse folk av eget kjønn og man får la være å bytte kjønn. Man kan velge hvilket liv man selv vil leve, men man kan ikke kreve at andre ikke skal kysse dem de har lyst til å kysse. Og man kan ikke kreve at andre ikke skal ta på seg en kjole eller et slips om det nå er det de har allermest lyst til å ha på seg. Enkelt sagt: Lev ditt eget liv og ikke legg deg opp i andres.

Stolt over folkehøgskolene

Jeg er stolt over å jobbe for folkehøgskoler som så tydelig markerer hva de mener. Skoler som heiser opp Pride-flagget. Skoler som viser at også skeive kan være trygge når de kommer på folkehøgskole.

Folkehøgskolene er, for mange, en unik plass der man kan vokse, bli tryggere på hva man vil studere og jobbe med, bli tryggere på hva som er viktig her i livet, og bli tryggere på hvem man er. Det kan ikke noen feige flaggødeleggere endre på.

Jeg heier på folkehøgskoler som står på for ungdommen.

Dorte Birch
Daglig leder
Informasjonskontoret for folkehøgskolen

Les også: Hjem til Heimtun og Karoline som var hun fast bestemt å på å holde maska når hun begynte på Buskerud folkehøgskole. Ingen skulle forstå at hun var annerledes.