FHF rundskriv 6/2019: Invitasjon til «Dybdekurs i livsmot og mestring» for ansatte i folkehøgskolen med særlig ansvar for elever med utfordringer knyttet til psykisk helse

Folkehøgskoleforbundet tilbyr i samarbeid med NKF og Modum bad noen ledige plasser i deres «Dybdekurs i livsmot og mestring».

FHF-rundskriv 6/2019

Folkehøgskoleforbundet tilbyr i samarbeid med NKF og Modum bad noen ledige plasser i deres «Dybdekurs i livsmot og mestring»:

Dette er et kurs for ansatte i folkehøgskolen med særlig ansvar for elever med utfordringer knyttet til sin psykiske helse.

Formålet med kurset er å gi kompetanse og trygghet til medarbeidere i folkehøgskolen slik at de kan være med å lede skolens arbeid med psykisk helse.  Kurset vil fokusere både på håndtering av konkrete situasjoner, kollegaveiledning og utviklingsarbeid. Vi ønsker at kurset skal bidra til å motvirke den dominerende plassen psykisk sykdom kan få og bidra til livsmot og mestring for elever og ansatte.

Kurset består av 10 kursdager og starter i juni 2019 og avsluttes i juni 2020.  Kurset vil være rettet mot internatledere, sosiallærere og andre ansatte med særlig ansvar for å følge opp elever som sliter, det vi i folkehøgskolen har valgt å kalle 2.-linja.

Gjennom undervisning, refleksjon og gruppearbeid skal vi utforske:

• Generell innføring i menneskelig utvikling og tro
  • Hjelperrollen
  • Diagnoser, symptomer og håndtering
  • Hjelpeapparatet
  • Utfordringer og muligheter som kjennetegner vårt skoleslag
  • Veilederrollen/kollegaveiledning
  • Forebyggende arbeid
  • Helsefremmende arbeid – livsmestring

Kurset har tre samlinger på Kildehuset på Modum Bad ved Vikersund i Buskerud:

• til 21. juni 2019
  • og 14 januar 2020
  • til 19. juni 2020

Tidspunkt:

Første samling 18.-21. juni:

Samlingen starter kl. 12.00 den 18. juni og avsluttes kl. 14.00 den 21. juni

Oppstart og avslutnings tidspunkter for senere samlinger blir oppgitt på første samling.

Kursavgift:

22.000 for 10 kursdager med enkeltrom

20.000 for 10 kursdager med dobbeltrom

Påmeldingslenke:

For mer informasjon:

Ta direkte kontakt med Marie Wiland på marie@ikf.no eller 95279572.

Mvh

Marie Wiland og Sindre Vinje