Lihkku beivviin!

Publisert

6. februar er samenes nasjonaldag!

Ole Vig og gløden for folkeleg opplysning

Publisert/Oppdatert

6. februar 2024 er det 200 år sidan Ole Vig vart fødd. Han vaks opp i fattige kår på husmannsplassen Vikmarka i Stjørdal. Han sette alltid stor pris på heimen og oppveksten, og ikkje minst på mora sine forteljarevner: «Ei mor som kan fortelja må vere mønsteret for den beste læraren.»

LO vil selge folkehøyskolebygget på Ringsaker

Publisert

LO-sekretær Kristin Sæther tar over som daglig leder for den nedlagte Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole. Målet er å selge bygningen og tomta. Prisantydning: 25 millioner kroner.

Tid for påfyll

Publisert

Vi har flere spennende kurs utover året. Her får du oversikten.

Rektormøtet med demokrati på dagsorden

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolerådet arrangerer årlig en konferanse for rektorer i norsk folkehøgskole. Det er 85 folkehøgskoler under folkehøgskoleparaplyen, 67 av rektorene fant veien til Sola Strand hotel ved Stavanger og den viktige møteplassen for ledere i skoleslaget – 15. 17. januar. Og kvinnelige folkehøgskoleledere tar nå sin naturlige plass i skoleslaget! På Klekken, før koronaen, var det 18 prosent kvinner – nå har det bikket 31 prosent!

Bærekraftsprisen til Fana folkehøgskule

Publisert

Folkehøgskolenes bærekraftpris ble delt ut for fjerde år på rad under Rektormøtet i Stavanger tirsdag 16. januar. Folkehøgskolen blir hyllet for å ha kuttet CO2-utslippene sine med hele 84 prosent. Det har de fått til ved å arbeide visjonært og helhetlig for grønn omstilling av både drift, pedagogikk og kultur, og ved å systematisk følge strategiplaner for reduksjon av utslipp.

Ny opptaksdato vedtatt

Publisert/Oppdatert

Rektormøtet Sola: Etter mange og lange diskusjoner så valgte rektorene at folkehøgskolene skal ha ny opptaksdato, 15. november.

Skal lede Idrettsskolen – Numedal

Publisert/Oppdatert

Per Ketil Berg (60) er tilsatt som ny rektor ved Idrettsskolen Numedal folkehøgskole, han tiltrer 1. mars.

Blir rektor på Hallingdal folkehøgskule

Publisert/Oppdatert

Nina Hafnor er tilsatt som konstiuert rektor ved Hallingdal folkehøgskule ut skoleåret - til 31. juli 2024. Hun har tjue års erfaring som lærer ved skolen. Sist har hun vært lærer på linja Ballanse og vært inspektør og rektorvikar.

Lyst til å bli en folkehøgskole-kommentator?

Publisert/Oppdatert

Du har kanskje hørt ryktet om at dette kommer, folkehøgskolenes eget kommentarkorps. Nå blir det virkelighet, og «Kommentarkorpset» (arbeidstittel) starter nå opp – og vi henvender oss til deg eller til noen du tenker kan ha interesse av dette.