Tillit til tilliten?

Publisert/Oppdatert

Misbruk av reiserekningar, pendlarboligar, meetoo, aksjekjøp, manglande habilitet, nepotisme og ikkje minst  tjuveri av solbriller og til og med kyssing utført av profilerte politikarar, er i følgje mange kommentatorar i ferd med å svekke tilliten til det norske tillits­samfunnet. Og kanskje enno verre; i ferd med å svekke tilliten til demokratiet. Skandalane som er rulla opp gjennom sommaren får bibelens syndefall til å framstå som epleslang.

Idrettsskolen Numedal folkehøgskole har ledig 100% fast stilling som rektor!

Publisert

Vi søker etter deg som er klar for en givende og engasjerende lederjobb! Vil du være en del av et aktivt skolemiljø og bidra til å videreutvikle en folkehøgskole med flotte omgivelser og gode treningsanlegg? Liker du å veilede og bidra til personlig utvikling hos ungdommer? Da er du den vi søker etter som ny rektor på Idrettsskolen Numedal folkehøgskole!

Slipper nummer 4 av magasinet Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Det er høst og tid for å sette seg ned med en fyldig utgave av Folkehøgskolen. Vi har hentet inspirasjon på Folkehøgskoleuka i Mandal. Et lite tema denne gangen er konspirasjoner – og utfordringene rundt det. Geir Bakken skriver om Henrik Steffens – en ukjent kjendis og naturfilosof – som ble født for 250 år siden. Vi har intervjuet 88-åringen, Tore-Jarl Bielenberg, som kjemper for et folk i fare – romfolket. Vi får et innblikk i MMA – Mixed Martial Arts, ved Torshus folkehøgskule – som er mer enn en brutal kampsport. Vi har også besøkt bedriften Plateful som vil matsvinn til livs. Mette Haustreis anmelder Øyvind Brandts nye bok – Uten fasit. Dette og mye mer i det 56-siders magasinet. God lesning!

Uten fasit, på en måte

Publisert

Først og fremst er det greit å si at å anmelde denne boken har vært en øvelse. Øyvind Brandt har lang fartstid og bred kompetanse i folkehøgskolen. Undertegnede har det ikke. Folkehøgskolefolk som skriver for folkehøgskolefolk i et landskap uten fasit. Her kan man fort, som relativt fersk i kulturen, ende med å både tråkke i blomsterbed og måtte stå til ansvar for det i ettertid.

LO som arbeidsgiver:

Publisert/Oppdatert

Uforståelig nedleggelse av deres folkehøgskole…

Tale i Mandal: Benedicte Hambro takket av

Publisert/Oppdatert

Til saman i folkehøgskulen er vi mange som utfører eit stort spekter av arbeid, alle utfyller kvarandre i ulike roller og posisjonar. Vi skal vere ein heilskap tilsaman. Det er likevel nokre som utmerkar seg, og som er meir synlege i landskapet, og som alle vi andre drar vekslar på.

Kommer: «Danningsreisa» – en podkast om folkehøgskolepedagogikk

Publisert/Oppdatert

Første november 2023, på Tillitsvalgtkonferansen, lanseres folkehøgskolenes nye podkastserie «Danningsreisa»! Dette er en podkast av og for folkehøgskoleansatte, og er både underholdning og en ressurs for lyttere som er interessert i folkehøgskole og reising. Prosjektgruppa har siden nyttår jobbet iherdig med å gjennomføre intervjuer med alt fra journalister og filosofer til folkehøgskolelærere. Sluttresultatet er en podkastserie som byr på læring, latter, refleksjoner og inspirasjon.

Vil legge ned Arbeiderbevegelsens folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

I slutten av august vil generalforsamlingen ta endelig stilling til nedleggelse. Styret innstiller på avvikling av selskapet og dermed skolevirksomhet på Ringsaker. – Det betyr permanent avvikling av folkehøgskolen, bekrefter styreleder Kristin Sæther. Rektor Ingvild Tollehaug Jevne er svært opprørt over vedtaket og hele prosessen. De har jobbet hardt for å finne løsninger, men har ikke blitt hørt.

Til Setesdal folkehøgskule som rektor

Publisert/Oppdatert

Marita Alverhøy fra Dyrøy i Troms tar over som rektor ved Setesdal folkehøgskole etter Arne Brattekleiv som har ledet skolen i to år.

Folkehøgskolene på Arendalsuka

Publisert

Folkehøgskoleforbundet i samarbeid med NKF (kristne folkehøgskoler) deltok for niende gang på Arendalsuka – i uke 33. Det var nummer tolv i rekken for dette nasjonale arrangementet i Arendal. Det var stor tilstrømning av besøkende til den sjarmerende sørlandsbyen disse dagene.