Nytt magasin i ny drakt

Publisert/Oppdatert

Nytt nummer av magasinet Folkehøgskolen Da presenterer vi Folkehøgskolen i ny drakt - med ny design. I det 52 siders store nummeret kan du lese om: Da folkehøgskolen sa nei til kutt, du møter Jon-Roar Bjørkvold med "Det musiske menneske", vi presenteres for dialogmetoden som Nansen Fredssenter bruker.

Best i alt – hele tiden

Publisert/Oppdatert

«Generasjon perfekt» sliter. Tenåringene, «YouTube-generasjonen», sender ut nødmeldinger om prestasjonskrav de ikke makter å leve opp til. Veldig mange av det som skulle vært sunne og velfungerende ungdommer sliter med søvn, angst og depresjoner. Noen blir skolevegrere. Av Annelise Fjeld Knutsen

Den nye Folkehøgskolekatalogen er klar

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolekatalogen 2018/19 er nå klar på nett. Her finner du alle de 77 norske folkehøgskolene og en svensk. Skolene presenteres og du kan studere det store fagtilbudet. Du finner også spennende magasinstoff og faktasider. Hva er nytt i år? Katalogen sendes ut fra trykkeriet 15. november - på papir!

Høyre og folkehøgskolen

Publisert

I Trønder-Avisa 23. oktober forsøker Elin Agdestein (Stortingsrepresentant for Nord-Trøndelag Høyre) å tilbakevise at regjeringa Solberg vil gjennomføre kutt i statsbudsjettet som rammer folkehøgskolene med ca. 45 millioner kroner.

Hva er poenget med folkehøgskole?

Publisert

Det er et ordskifte om kortkurs i kjølvannet av regjeringens offensiv mot korte kurs i folkehøgskolen. Rektor Tore Haltli ved Sund folkehøgskole er på ballen.

Ny internasjonal sekretær

Publisert/Oppdatert

Judith Klein (41) er tilsatt i halv stilling som internasjonal sekretær i Folkehøgskolerådet. Hun har 20 års erfaring med globale miljø- og utviklingsspørsmål fra utviklingsbransjen, samt lærer på ungdomsskole, videregående og barneskole. Nå kommer hun fra RORG-samarbeidet. Brita Phuthi går ut i svangerskapspermisjon.

Musikk og sang skvises ut

Publisert

Nå har sang blitt så lite viktig at ordet er fjernet fra skolens overordnede læreplan. Det er borte. Først ble musikk fjernet som obligatorisk fag i utdanningen av pedagoger til skole og barnehage (du vet vel at man kan være ferdig utdannet lærer og ikke ha hatt en eneste time med musikk? Og at det ikke fins i barnehagelærerutdanningen mer, kun forkledt under faget KKK, som står for kunst, kultur og kreativitet. Der kan hver institusjon putte hva de vil.

Ta ferie fra mobilen

Publisert/Oppdatert

Det er rådet fra Benedicte Steinbakk som har skrevet denne kronikken som du kan lese på NRK ytring. Hun gikk på Sund folkehøgskole i fjor. Denne høsten er hun tilbake på Inderøya som stipendiat. Kronikken ble tatt videre til radioprogrammet Ytring.

Stadige navneendriner i norsk folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Er løpet kjørt for Høgtun, Toneheim, Solbakken og Fredly ? Svaret er både ja og nei. Det har vært mange navneendringer i norsk folkehøgskole de siste årene, og de går i én retning.

Lyden av danning

Publisert/Oppdatert

Dersom du er på den rette staden, kan du faktisk høyre lyden av danning. «Takk for det som de har gjort med guten min». Han kom mot meg, tørka tårer, skalv og gav meg handa. Vi hadde nettopp avslutta året på folkehøgskulen med alle elevane, foreldra og lærarane. Faren fortalde at i dei siste åra hadde dei ikkje snakka så mykje saman. Det vart berre ord med ei staving, ja og nei. Han hadde vore mykje på guterommet, åleine med datamaskinen og den virtuelle verda. Folkehøgskule var «siste» forsøk. Kva var dette magiske «det»?