Årets første utgave av magasinet Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Da byr vi på årets første utgave av magasinet Folkehøgskolen. I det 60-siders bladet møter du Siri Thorson i portrettet. Vi fyrer opp en samtale om teater, politikk, ansvar og muligheter - teater som våpen. Miljøengasjementet er stor på linja "Back2Basics" ved Bømlo folkehøgskule. Engasjert lærer, Kristine E. Morton, gir oss et blikk inn i en grønn verden. Ved Pasvik folkehøgskole har satsing på markedsføring gitt resultater. Med svenskehjelp har de fått full skole. En engasjert kunnskapsminister møtte på årets rektormøte på Ringerike, det er ti år siden sist det skjedde. Regissør Kristoffer Carlin har fulgt datteren Emilie tett gjennom hennes år på Toneheim folkehøgskole. Filmen "Vår datter Emilie" har et tydelig budskap om hva vi mister ved å sortere ut det som er annerledes. Birgitte Kaufmann Olsen har skrevet masteroppgaven "Dansens dannende potensial", det er interessant lesning. Dette og mye mer finner du.... God fornøyelse!

Publisert/Oppdatert

Her får du et fyldig nytt nummer av magasinet Folkehøgskolen. Vi har besøkt den nye jødiske folehøgskolen Paideia i Stockholm som har fått starthjelp av islamske Kista folkehøgskole, en virkelig gladsak. Elverum folkehøgskole har systematisk jobbet med danning siden 2013, det står det respekt av. Du kan også lese om et historisk felles styrevedtak - alle folkehøgskoleorganisasjonene går for en bærekraftig utvikling av norsk folkehøgskole. Vi har også besøkt en splitter ny folkehøgskole i Danmark - Roskilde festival højskole. Møt også Johann Heinrich Pestalozzi som kalles folkeskolens far. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet.

Nummer 4 av magasinet Folkehøgskolen slippes

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleuka er kommet for å bli. Med 12 kurs og 120 deltakere var det topp stemning på Ringerike folkehøgskole - vi var der. Historisk pride på Buskerud folkehøgskole, den første i fylket - og elevene dro det hele i gang. I portrettet møter du den markante rektoren Morten Eikenes - han er sjefen på vertshuset og elsker å være vert. Vi dukker også ned i Montessori-pedagogikken - det er nok mer radikale tanker enn magne er klar over. Møt også Sindre Vinje som takker for seg i Folkehøgskoleforbundet. Dette og mye mer i det 48-siders magasinet. God lesning.

Publisert/Oppdatert

Landsmøtet i Folkehøgskoleforbundet valgte rektor ved Toten folkehøgskole, Live Hokstad (46) til ny leder. Øyvind Brandt takket for seg etter åtte år som leder, han går nå av med pensjon. Miljø og det grønne skiftet sto sentralt disse dagene på Skogn. I en uttalelse ber landsmøtet skolene om å kutte reisedestinasjoner i linjenavn og å redusere reiseaktivitetene til én studiereise med fly som transportmiddel per elev. Møt forfatteren Gunn Marit Nisja i portrettet - hennes siste roman handler om folkehøgskole, vennskap og livsvalg. Vi presenterer kokken Ketil Larsen på Elverum som er et oppkomme av energi. Denne skolen har også kjøpt filmfestivalen Movies on War, og ansatt en festivalsjef. Vi snakker film med Øystein Egge. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet.

Ny utgave av magasinet Folkehøgskolen er sluppet

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolene som demokratiske kraftsentre – kan Friroms-metodikken hjelpe? Vi besøker og får innblikk i et dansk sangprosjekt. Einar Opsvik ser muligheter i konfliktene. Det er snart landsmøte i Folkehøgskoleforbundet, på Skogn folkehøgskole. Valgnemda har innstilt rektor Live Hokstad til ny leder. Vi anmelder boka – Generasjon prestasjon av Ole Jacob Madsen. Og daglig leder i Folkehøgskolerådet, Christian Tynning Bjørnø, spør om det nå er slutten på debatten om kortkurs i folkehøgskolen. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet. God lesning!

Se siste utgave av magasinet Folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Møt Pia Noppa ved Lofoten folkehøgskole - kruttønna fra Nord-Sverige. Da tenåringene tok makta - Forsøksgym i Oslo. Rektormøtet i Bergen og Friroms-debatt til å bli klok av. Debatt - reisene i folkehøgskolen. Møte den nye generalsekretæren i Folkehøgskoleforbundet Angelina K. Chrsitiansen. Dette og mye mer i det 52-siders magasinet.

Magasinet Folkehøgskolen, nytt temanummer

Publisert/Oppdatert

I dette temanummeret belyser vi kjønnsidentitet fra ulike sider. Vi har vært på Skjeberg folkehøgskole og intervjuet Mio som er i prosess med å endre kjønn, og Jane Victorius som er hen og aktiv i Skeiv Ungdom. Psykolog Silje-Håvard Bolstad forteller at transpersoner nå endelig er "friskmeldt". Mange stemmer å lytte til rundt et komplekst tema.

Publisert/Oppdatert

Gå sommeren i møte med siste nummer av Folkehøgskolen. Har finner du blant annet: Switch, brettsportlinja som lærer elevene å leke igjen. Portrettet, Gösta Vestlund (105) demokratiets forsvarer. Debatt: Sosialpedagogikk. Økoprosjekt i Kampala. Sykdom på folkehøgskolereiser. Pedagogikk: Med bilder som nøkkel til kommunikasjon.

Publisert/Oppdatert

Nytt nummer av magasinet Folkehøgskolen. Sund folkehøgskole feirer 150 år, den er Norges eldste i drift, og er fremdeles er sprell levende. I portrettet møter du generalsekretæren i Folkehøgskoleforbundet, den røde diplomat, Knut Simble. I serien Pedagogisk hverdag ser vi hvordan Hiphop-linja ved Follo folkehøgskole blir drevet. Det er teaterstoff. På Romerike radbrekker de klassikerne - noen ganger. Dette og mye mer i det 52-sider store magasinet. God lesning!