Støtt opp om Natur og ungdoms stordemonstrasjon

Lørdag 20. april har Natur og ungdom stordemonstrasjon utenfor Arbeiderpartiets landsmøte i Oslo. Der markerer de hvor viktig det er at Arbeiderpartiet sier nei til oljeutvinning de sårbare områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Ungdomsopprøret for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja samler aktivister fra hele landet. Dette er uten tvil den viktigste politiske saken som opptar ungdom i dag. Den har store konsekvenser for framtida til Norge. Dette har ungdommene skjønt og derfor vil de ha et ord med i laget når avgjørelsene skal tas.

Folkehøgskoleelever kan bli med

Sund folkehøgskole er elevene i full gang med å lage bannere og paroler. Omtrent en fjerdedel av elevene har tenkt seg nedover til Oslo. Noen av dem er medlemmer i Natur og ungdom, men de fleste reiser nedover fordi dette er en sak de brenner for. De aller ivrigste skal haike nedover og starter turen på torsdag, men de aller fleste tar toget nedover på fredag.

Demonstrasjonen er et arrangement i regi av Natur og ungdom. Derfor pålegger ikke elevene å reise ned for å demonstrere – men vi stikker heller ikke kjepper i hjulene for de som har lyst til å reise.

Hvis andre folkehøgskoler har elever som har lyst til å være med, så er det bare å sende elevene inn til Oslo sentrum på lørdag formiddag.

Hvordan skape kontakt med ungdomsorganisasjoner?

Den siste tiden har Informasjonskontoret for folkehøgskolen kommet med tips til folkehøgskoler som vil komme i kontakt med politiske ungdomsorgansasjoner.

Jeg tror den eneste måten å skape kontakt med ungdomsorganisasjoner på er å engasjere seg i de viktige sakene. Uten engasjement har vi ikke troverdighet, og da ser jeg ikke helt poenget med kontakten.