Matpris til Fosen-kokk

Gjennom mange år har kjøkken- og matansvarlig Bjørn Erik Vangen ved Fosen Folkehøgskole frontet den lokale maten og mattradisjonen, og inspirert elever, kolleger og regionens befolkning. Nå tildeles han Matomsorgsprisen 2014.

–Bjørn Erik Vangen får prisen for sin kunnskap, allsidighet, kvalitetstenkning og nyskapning, samt evne til å skape nysgjerrighet hos ansatte, elever og lokalbefolkning. Han har gått i bresjen og stimulert til sunnere kosthold, ikke bare på Fosen folkehøgskole, men også på folkehøgskoler generelt, heter det i juryens uttalelse.

En rørt Vangen mottok prisen tidligere i dag i forbindelse med et arrangement på Thon Hotel Ullevaal stadion i Oslo.

36-åringen har vært kjøkkensjef på skolen i Rissa i Trøndelag de siste 10 årene. Der har han blant annet bygd opp det nyskapende undervisningstilbudet «Mat – fra jord til bord».

Fosna- Folket skriver