Barna fikk grom grafitti

Visual Arts-linja ved Ringerike folkehøgskole fikk spennende utsmykkingsoppdrag.
Det var en mor til ett av barnehagebarna som tok kontakt med lærerne ved linja og spurte om de kunne tenke seg et utsmykningsprosjekt.
Spennende oppdrag
Det tente både Tove Hirth og Eva Haglund på. Og elevene var ikke vanskelige å be.
De tok med seg elevene sine på råd, og valget falt på en graffiti kreert av Elias Nes og Filip Borgen og deres flotte Ole Brumm og venner grafitti.

Samarbeidet

– Hun som tok initiativet har samarbeidet godt med Eva Haglund og meg om dette prosjektet, sier Tove Hirth.
Denne uka har folkehøgskoleelevene vært i sving. Og resultatet har blitt et åtte meter langt og 1,6 meter høyt kunstverk i løpet av tre dager.
Fullført mens barna på Sundvolden har gjort store øyne og fulgt prosessen med iver.
Ingen av de to folkehøgskoleelevene har lang erfaring med grafitti.
– Det er spesielt dyktig gjort, mener en stolt lærer.
– Barna har fulgt spent med disse dagene og kommet med mange betraktninger og har vært entusiastiske og henrykte når de har gjenkjent karakterer de kjenner godt som Ole Brumm, Tigergutt og Tussi.

Lærerikt

– Elias og Filip føler at de har lært en hel masse om det å jobbe fra ett lite design og skallere det opp stort og de er stolte over å ha fultført Ringerike Folkehøgskoles første grafittiutsmykningsoppdrag, sier Hirth.
Begge gutta er elever på Visual Arts linja og lærerne Eva Haglund og Tove Hirth sier at prosjektet har gitt mersmak.
– Det er noe helt annet det å jobbe med ett oppdrag slik som dette, sier Hirth.
– Her må jo elevene forholde seg til en klar målgruppe og møte deres behov. Det er en krevende og morsom utfordring for elever som ellers jobber svært fritt og selvstendig med egne arbeider.
Og; – kanskje finnes det flere vegger i regionen med behov for kunstneriske uttrykk?

Fra Ringerikes Blad