Kronprinsessen til Lofoten

Møtte miljøengasjerte elever

Kronprinsesse Mette-Marit er opptatt av å få ungdom med på laget i kampen for et bedre klima. Derfor passet det godt med et besøk til Lofoten Folkehøgskole, som har Grønnere – Tøffere – Varmere som sitt motto.

Besøket fant sted i Kabelvåg om morgenen før konferanseåpningen. I tillegg til en orientering om skolens aktiviteter, fikk Kronprinsessen gleden av å spise lunsj med elever fra skolen. Under lunsjen ble elevenes opplevelser i den vakre naturen de er omgitt av et naturlig tema i tillegg til miljø og livet på en folkehøgskole.
Kronprinsessen fikk også se en fotoutstilling som Fotolinja har satt sammen, med mye fokus på naturbilder og folk og natur i samspill.

Ankom Svolvær i fembøring

Så bar det sjøveien til WWFs konferanse. Folkehøgskolen har en vakker fembøring som brukes mye i undervisningen. Kronprinsessen gikk om bord, og med elver som mannskap gikk turen til havna i Svolvær.
Underveis fikk Kronprinsessen se det vakre landskapet fra sjøen. I sin tale til forsamlingen fortalte hun om hvordan opplevelser i naturen gjennom oppveksten er selve grunnlaget for hennes langvarige miljøengasjement.

fra Kongehuset.no

Hele artikkelen