Ny rekord i antall elever

Vi har nå fått inn elevtallene for mars måned og de er svært positive. Etter mange år med god vekst i elevtallene så gjør de et skikkelig byks i år.
Det er 10 prosent flere som har takket ja til pass på folkehøgskole enn det var på samme tid i fjor.

Daglig leder for Informasjonskontoret for folkehøgskolen, Dorte Birch, sier:

– Dette er svært gledelige tall og jeg gratulerer alle som nå puster litt lettere.

Som vanlig gjelder ikke økningen for alle skoler. For noen er det helt vanlige justeringer, men vi vet at noen av dere er bekymret. Ta gjerne kontakt med oss for å se om det er noe vi kan bidra med!

Jeg vil gjerne oppfordre alle som har fulle linjer til å huske å markere linjen med «fullt», «venteliste» eller «kontakt skolen» på folkehogskole.no.

Dette er viktig informasjon til søkerne. De slipper å søke på fulle linjer, med den skuffelsen det innebærer. De vil også være motivert til å sende en søknad litt fortere når de ser at mange linjer er fulle.

I tillegg er god informasjon til journalister, og annet godtfolk, som skriver om folkehøgskolenes opptur.

Sist, men absolutt ikke minst, er det i god solidarisk ånd med de skolene som trenger flere elever.

Hjelp med Google- og Facebookannonsering

Vi har sett at en del skoler strever med Google- og Facebookannonseringen sin.

IF og IKF vil, i fellesskap, gjerne tilby å komme ut og hjelpe dere med dette. Da det kan bli litt mye å reise rundt til 82 skoler, vil det være en fordel om tre-fire skoler kan gå sammen, finne noen datoer som passer, og ta kontakt med oss. Vi ser også at det er en fordel å være et par skoler sammen da skolene kan inspirere hverandre til å finne gode målgrupper og annonsemetoder.

Annen type hjelp

IF bidrar naturligvis også gjerne med annen type hjelp. Trenger dere gjennomgang av nettsider eller deres sosiale medier? Ønsker dere vurdering av deres generelle informasjons- og markedsføringsarbeid? Lurer dere på hvordan profilen til skolen blir oppfattet?

Send gjerne en epost til dorte@folkehogskole.no

Dorte Birch Daglig leder Informasjonskontoret for folkehøgskolen