Bærekraftsprisen til Fana folkehøgskule

Publisert

Folkehøgskolenes bærekraftpris ble delt ut for fjerde år på rad under Rektormøtet i Stavanger tirsdag 16. januar. Folkehøgskolen blir hyllet for å ha kuttet CO2-utslippene sine med hele 84 prosent. Det har de fått til ved å arbeide visjonært og helhetlig for grønn omstilling av både drift, pedagogikk og kultur, og ved å systematisk følge strategiplaner for reduksjon av utslipp.

Ny opptaksdato vedtatt

Publisert/Oppdatert

Rektormøtet Sola: Etter mange og lange diskusjoner så valgte rektorene at folkehøgskolene skal ha ny opptaksdato, 15. november.

Skal lede Idrettsskolen – Numedal

Publisert/Oppdatert

Per Ketil Berg (60) er tilsatt som ny rektor ved Idrettsskolen Numedal folkehøgskole, han tiltrer 1. mars.

Blir rektor på Hallingdal folkehøgskule

Publisert/Oppdatert

Nina Hafnor er tilsatt som konstiuert rektor ved Hallingdal folkehøgskule ut skoleåret - til 31. juli 2024. Hun har tjue års erfaring som lærer ved skolen. Sist har hun vært lærer på linja Ballanse og vært inspektør og rektorvikar.

Lyst til å bli en folkehøgskole-kommentator?

Publisert/Oppdatert

Du har kanskje hørt ryktet om at dette kommer, folkehøgskolenes eget kommentarkorps. Nå blir det virkelighet, og «Kommentarkorpset» (arbeidstittel) starter nå opp – og vi henvender oss til deg eller til noen du tenker kan ha interesse av dette.

Tre nominerte til Bærekraftprisen 2023

Publisert/Oppdatert

Tre folkehøgskoler har nådd helt til topps som vinnerkandidater til Folkehøgskolenes Bærekraftpris for 2023. Vinneren avsløres under festmiddagen på Rektormøtet i Stavanger tirsdag 16. januar.

Nekrolog: Jens Rosendal 1932-2023

Publisert/Oppdatert

Jens Rosendal sov stille ind lørdag d. 30. december. Han blev 91 år gammel. Danmark har mistet en af de største bidragsydere til den folkelige sang. Med sin sang "Du kom med alt det der var dig" – også kaldet "Forelskelsessang" – har han forenet mennesker på tværs af generationer og sat ord på, at størst af alt er kærligheden! Både når livet er smukt, og når livet udfordrer. Jens Rosendal var indtil sin død den nulevende bidragsyder med flest sange i Højskolesangbogen.

Skal folkehøgskolen myndiggjøre til økokrati?

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolen inngår i en lang frihets- og demokratitradisjon da den i sin tid ville myndiggjøre ungdom til å kunne leve autonome liv og fungere i det fremvoksende demokratiet i den nye nasjonen i siste halvdel av 1800-tallet. Den gangen handlet det om å nære kjærlighet til fedrelandet via kjennskap til landets historie, kultur og språk, supplert med innføring i demokrati og fagområder man anså som viktige i datidens norske bondesamfunn. Dagens ungdom lever i en helt annen verden, med helt andre alvorlige og globale utfordringer enn den gangen - utfordringer som både truer demokratiet og i verste fall hele vår eksistens. Hva er det folkehøgskolen ønsker å myndiggjøre i forhold til i dag, og hvordan?

Sterke reaksjoner i Sverige

Publisert/Oppdatert

Bakgrunnen for den nasjonale manifestasjonen i Sverige er det politiske klimaet i landet hvor den nåværende regjeringa og dens støtteparti har satt folkehøgskolen kraftig under lupp. Først kuttet man de ekstra bevillinger som ble gitt i forbindelse med pandemien. Dette var for så vidt varslet men historisk har slike ekstra bevillinger blitt permanentet som nye plasser innenfor skoleslaget og i så måte en utvidelse av resursene. Dette ble ikke gjort denne gangen tvertimot kuttet man det helt bort og satte da en del folkehøgskoler (som jo hadde gamblet på att ordninga ble permanent) i store vanskeligheter fordi de hadde utvidet personalestyrken med basert på de ekstra midlene. I sum ble det kuttet bort en halv milliard ved årsskiftet 22/23.

Flerkulturell lærerstab på Hadeland folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Det er 30. november – den første snøen har farget vakre Hadeland hvit. Vi har avtalt møte med rektor Arne Ruste (54) ved folkehøgskolen på Brandbu. Skolen har funnet sin nye vei og rektoren leder en svært flerkulturell lærerstab.