Å reise mot vår beste dag

Av Bodil Nystad

”Jeg har ikke vært overalt ennå, men det står på listen min”, sier Susan Sontag, mens Diane Arbus sier at ”det jeg liker best er å dra dit jeg aldri har vært” .

Dette må da være gode utgangspunkt for alle på destinasjon livets reise. Oh lykke for alle de som takker ja til nye opplevelser, til nye utfordringer, til de som har motivasjon nok til å tørre å unne seg noe utover det mest vanlige.
   Jeg synes egentlig det er litt trist når 18-åringen jeg møter på utdanningsmesse er så gammel at han hevder å ikke ha tid til et folkehøgskoleår. ”Jeg har ikke tid. Jeg skal gå rake veien. Jeg skal bli lege og tjene masse penger”.
   Kanskje var det akkurat denne unge gutten som skulle ha tillatt seg et lite stopp på den lange veien, som hadde hatt godt av å bli kjempegod innenfor faget sosial kompetanse. Ut i fra egne erfaringer på livets reise tror jeg bestemt at det er lov å si at det er de færreste som opplever at veien går rett fram hele livet. Og stakkars de som aldri har tillatt seg selv å oppleve svingene. – Det er jo alle disse små og store stoppene som setter farge på tilværelsen. Livet er et eneste stort lerret, kast all den malingen du kan på det.
   Et folkehøgskoleår er på mange måter en slags reise det også. Hos oss er det i alle fall ingen autostrader, men mange små stier som skal tråkkes, humpete veier, oppoverbakker og nedoverbakker – og noen av nordnorsk E6-standard. Jeg blir glad av å tenke på de tre elevene som tidlig i høst sa at de ikke kunne greie å være elever her fordi de måtte ha morgensamling. De er her fremdeles, og de er ferdige med sine morgensamlinger. De har vunnet en stor seier for seg selv.
   Denne helga var 74 av fjorårets 90 elever her på ”gammelelevtreff”. Fantastisk helg på alle måter! Mange gode samtaler, mingling mellom årskullene, fotballkamp og volleyballkamp, mye god mat og en kjempegod elevkveld med påfølgende mimringsunderholdning. Maiken sier at ”det er noe godt som sitter i veggene her, noe som vanskelig lar seg beskrive i form av ord eller bilder. Det bare er slik”. Vi er privilegert som jobber på denne rause stasjonen i Mosjøen.

Jeg synes Haldor Skard sin ”Reisen” er en god beskrivelse for folkehøgskoleåret:

Du kan bli med oss om du vil.
Bli med så lenge du ønsker.
Vi reiser bortenfor det målbare.
Vi kaster klokkene.
Velkommen skal du være.
Du kan gjøre som du vil.
Det er ingen styrte veivalg.
Vi leker med og flytter grenser.
Vi skaper nye muligheter.
Det blir overraskelser.
Ingen kan forutsi hva som skjer.
Det kan virke litt rotete av og til.
Ingen vet om du oppnår fordeler.
Ingen vet om du blir lykkelig.
Å reise med oss vil si at du kan vokse.
Vi frigjør vår fantasi.
Har du lyst til å prøve?

Med alderen får du noen flere erfaringer som du kan bruke, og nyte godt av, men reiseforberedelsene må gjøres hver eneste gang. ”Våkn opp med et smil og jag etter livet… Lev det, nyt det, smak det, lukt det, føl det ”.

God tur 