Ringerike først ut som Fairtrade folkehøgskole

Torsdag 1. desember ble Ringerike folkehøgskole godkjent som den første Fairtrade folkehøgskolen i landet. Og de var raskt ute – kravene til godkjenning ble gitt ut av Fairtrade Norge for 14 dager siden.

«Siden vi allerede er et Miljøfyrtårn har det vært ganske greit å tilpasse seg kravene», sier rektor Einar. «Vi har gode rutiner og ordninger på plass, og også et fokus på fairtrade. Flere av produktene som vi benytter blant annet på kjøkkenet er fairtrade produkter.»

Einar fortsetter: «Det startet for to uker siden når internasjonal sekretær i folkehøgskolen, Brita Phuthi, var på besøk. Hun utfordret oss til å bli en Fairtrade folkehøgskole. Inntil da hadde vi nok hatt et visst fokus på fairtrade, men vi ante ikke noe om at det fantes en sertifiseringsordning. Nå to uker senere tilfredsstiller vi kravene, og det er vi veldig godt fornøyd med. Artig at vi er den første folkehøgskolen, men først og fremst er dette viktig for å yte vårt bidrag til bønder og arbeidere i fattige land», avslutter han.

Kriterier for å bli Fairtrade folkehøgskole:

1. Kaffe, te og minst et produkt til (f. eks. sukker eller bananer) fra Fairtrade serveres på møter i skolens regi og brukes på skolens personalrom.

2. Minst 3 Fairtrade- merkede produkter brukes på skolens kjøkken (f. eks. juice, te og kaffe).

3.Det fokuseres på Fairtrade- merkede produkter ved minst to markeringer pr. år.

4. Det nedsettes en styringsgruppe med representanter fra ledelsen, lærergruppen/kjøkkenpersonalet og elevrådet, som skal være en pådriver for Fairtrade- profileringen og arbeide for stigende forbruk av Fairtrade- merkede produkter på skolen.

Fra ringerike.fhs.no