En av fire pynter på virkeligheten i sosiale medier

Fersk undersøkelse om nordmenn på facebook

En fersk undersøkelse
viser at en av fire nordmenn har fremstilt virkeligheten som bedre enn den
faktisk er i sosiale medier. Det er ungdom som skryter mest, og hele 40 prosent
mellom 16-24 år har gjort det. – Det er paradoksalt at vi skryter opp livene våre
på Facebook når undersøkelsen viser at vi blir nedstemt av all lykken i sosiale
medier, sier Kathrine Dollst Kvinnsland i UngHjelp.

Undersøkelsen
er gjennomført av Respons Analyse blant et representativt utvalg av
befolkningen på oppdrag av UngHjelp, en ungdomsorganisasjon som jobber for å
skape dialog og åpenhet rundt ungdom og psykisk helse. Et av UngHjelps
viktigste virkemidler er å dele ekte historier på nettsidene
sine og på Facebook.

Når
den dominerende trenden er å dele det perfekte i sosiale medier, blir
totalinntrykket av alle de perfekte øyeblikkene en verden som feilfri og
vanskelig å leve opp til. Vi vet at dette er tøft for ungdom med psykiske
problemer. Derfor synes vi det er viktig å stoppe opp for å diskutere hvordan
vår atferd i sosiale medier påvirker andre, sier Katrine Dollst Kvinnsland,
leder i UngHjelp, som understreker at et ærligere Facebook ikke betyr at man
ikke skal dele de positive historiene.

6 av 10 synes det er
for mye lykke

UngHjelp har de siste ukene
skapt debatt med Facebook for real – en kampanje som tar til orde for en
ærligere bruk av sosiale medier. Nå viser den ferske undersøkelsen at hele 60
prosent av befolkningen mener at statusoppdateringene vi deler i sosiale
medier, i for stor grad er de lykkelige øyeblikkene.


Vi tror sosiale medier kan brukes på en bedre måte. Ved å tørre å være oss selv
vil samtalene og historiene bli rausere og mer inkluderende – også for de av
oss som har det aller vanskeligst. Vi synes det er trist at folk føler at det
er nødvendig å skjønnmale sin egen hverdag for å bli likt. Det er ikke slik det
bør være, og nå viser også undersøkelsen at folk har fått nok, sier Dollst
Kvinnsland.

Seks av ti unge blir
nedstemt av selvskrytet

Tallene
viser at nordmenn ofte føler seg nedstemt av alt selvskrytet i sosiale medier.
Hele 30 prosent av befolkningen har blitt nedstemt av andres lykkelige fremstillinger
i sosiale medier. Paradoksalt nok er det de unge som skryter mest selv, som lar
lykkehistoriene gå mest innpå seg. Hele seks av ti fra 16 til 24 år har blitt
nedstemt av å observere andres lykkelige liv i sosiale medier.

Undersøkelsen viser de samme tendensene som vi ser i internasjonal forskning på
sosiale medier. Vi blir nedstemt og lei oss av sosiale medier, fordi vi
skjønnmaler virkeligheten i for stor grad. Gjennom vår dialog med ungdom som
har psykiske problemer i vårt arbeid, vet vi at mange opplever den lykkelige
sosiale medievirkeligheten som belastende. Denne undersøkelsen viser at det er
veldig mange flere som føler det på samme måte, sier Dollst Kvinnsland.

Det er dobbelt så mange
kvinner enn menn som har blitt nedstemt av lykkehistoriene i sosiale medier.
Hele 39 prosent av kvinnene har opplevd dette, mot 21 prosent av mennene.

Vil lage nye
Facebook-regler

For å skape debatt om hvordan
vi bruker sosiale medier, har UngHjelp lansert et forslag til nye
Facebook-regler. Reglene var satt på spissen gjennom bruk av humor og ironi, og
har fått både skryt og kritikk de siste ukene.

– Vi var nødt til å sette ting på spissen for å skape en viktig debatt.
Facebook-reglene våre var bare et innspill for å sette i gang debatten.
 Vi tror ikke på noen strenge regler for atferd på Facebook, men tror det
kan være behov for å få på plass noen mentale huskeregler som hjelper oss til å
bruke Facebook på en best mulig måte. Disse huskereglene er vi nødt til å lage
sammen. Derfor inviterer vi alle til å lage egne Facebook-regler, slik at vi
sammen kan diskutere og bli enige om hvordan vi kan bruke sosiale medier på en
best mulig måte – for alle, sier Dollst Kvinnsland.

Unghjelp
har utviklet en Facebook-regelgenerator, der man med noen få klikk kan lage
sine egne Facebook-regler i form av
såkalte memes. Det har allerede kommet inn en rekke forslag til regler, og
UngHjelp håper regelgeneratoren vil bidra til å holde debatten varm i lang tid
fremover.

– Det er ikke alltid lett å
være ungdom i dag, og de fleste som sliter tenker nok at ingen ville brydd seg
hvis de fortalte om problemene sine. Vi håper Facebook for real bidrar til at
ungdom som har det vanskelig blir klar over at det finnes mange som bryr seg om
dem. Og at de alltid kan kontakte UngHjelp for å snakke med andre ungdommer som
har hatt det vanskelig om sine utfordringer, sier Dollst Kvinnsland.

Lag dine egne
Facebook-regler her: www.fbforreal.com
 
Vedlagt ligger regler som
folk har laget selv på www.fbforreal.com,
samt ett bilde av Kathrine Dollst Kvinnsland.

For ytterligere
informasjon vennligst kontakt

Kathrine Dollst Kvinnsland,
leder i Unghjelp på tlf. +47 468 47 180 eller e-post kathrine@unghjelp.no.

Alle resultatene i
undersøkelsen finner dere vedlagt i egen tabell, sammen med illustrasjoner som
viser noen av de nye Facebook-reglene som folk har laget på www.fbforreal.com