Jeg vet bare at jeg vil bli rik

«Vi lever i et av de rikeste landene i verden. Norge har klart seg
veldig bra gjennom finanskrisen, boligprisene er skyhøye og oljepengene
har rent inn i 40 år. Nordmenn er rikere enn noen gang, og etter
prinsippet, burde vi nå også være på vårt lykkeligste. Men er det sant?
Blir vi lykkeligere av penger?», dette skriver Camilla på 16 år i Aftenpostens Si;D i dag.

Camilla skriver et reflektert og fint innlegg som peker på noen av utfordringene dagens ungdommer møter. Gjennom Pedagogikk for de rike-seminarene jeg holder på folkehøgskolene møter jeg også ungdom som har kjent på kjøpepresset for å «passe inn» i vennemiljøer. Hvordan bidrar folkehøgskolene til å rette fokus på dette? Mange linjer som friluftsliv og foto har mye fokus på riktig utstyr – kan det bli for mye fokus på å ha det nyeste utstyret, eller er linjelærer og andre flinke til å presentere alternative måter å skaffe seg utstyr på?

Som Camilla skriver blir vi ikke nødvendigvis lykkeligere av å forbruke mer eller å ha mer penger. Folkehøgskolene er dyktige på å sette fokus på menneskelige relasjoner og verdiene av disse. Likevel tror jeg mange helt sikkert kan bli flinkere til å oppfordre elevene til å dele utstyr, kjøpe brukt og reparere utstyr i stedet for å kjøpe nytt.

Les hele Si;D innlegget til Camilla her.