Yrkesvalg: Proff dataspiller

Vi klipper fra Aftenposten 5. august. Artikkel av Jan Cato Lorentzen.
Flere norske folkehøgskoler har tilbud i dette fagområdet – og de har kjempesøkning til slike linjer.
——
Det var på 90-tallet de profesjonelle dataspillerne dukket opp for første gang – spillere som var så gode i spill at de kunne leve av å spille takket være sponsorer, samarbeidsavtaler og pengepremier.
Den gangen var profflivet en uoppnåelig drøm for mange, et luftslott av en karriere uten rotfeste i virkeligheten. I dag er drømmen innen rekkevidde for mange unge spillere.

Populært

Esport – lagkonkurranser i dataspill – fyller nå idrettsstadioner. Fjorårets store internasjonale turnering i det populære lagspillet League of Legends foregikk i et utsolgt Staples Center, hjemmearenaen til basketballaget Los Angeles Lakers, mens over 32 millioner fulgte finalekampene direkte via nettsendingen.

Det konkurrerende spillet DOTA 2 kunne skilte med over fem millioner dollar i pengepremie til vinnerlaget under sommerens store turnering The International. Profesjonelle lag bor og trener sammen og finspisser ferdigheter og taktikker for å ha muligheten til å hevde seg i disse turneringene. Dataspilling har gått fra å være hobby til å bli en jobb og en karriere.
Esport vokser også i Norge

Mens det årlige datatreffet The Gathering har relativt beskjedne premiepotter i sine mange spillkonkurranser kan man til høsten konkurrere om pengepremier på opp mot 75.000 kroner i utvalgte spill på det nylig annonserte datatreffet Gigacon i Telenor Arena.

Esport-utdanning

Har man lyst til å satse seriøst finnes det til og med utdanningstilbud innen esport i Norge.
Buskerud Folkehøgskole tar denne måneden inn 15 elever til sin nye esport-linje, der elevene gjennom et år skal danne lag og bli bedre spillere, med det formål å kunne drive med esport på internasjonalt toppnivå.
   For utenforstående er det kanskje mange som rister oppgitt på hodet over at spilling av dataspill nå er i ferd med å bli etablert idrett, men spranget fra sjakk – som det siste året nærmest har blitt omfavnet som en ny folkesport i Norge – til taktiske dataspill som League of Legends og DOTA 2 er ikke stort.
   Det handler om å mestre spilleregler, analysere motspilleren og gjøre riktige mottrekk. Er man dyktig nok kan man – som Magnus Carlsen – leve av å spille spill.