Making – nytt fag med stort potensiale

Igjen kan folkehøgskolen være i front med nye fag. Making kan bli et stort nytt fagområde i folkehøgskolen. Making baserer seg hovedsakelig på 3D-printer som grunnleggende teknologi. Olav Helland, lærer på Buskerud folkehøgskole, ser potensialet i for eksempel å kunne gi utdøende håndverksfag fornyet liv ved bruk av denne nye teknologien, som nå er blitt overkommelig å anskaffe. Og Olav er ikke snauere enn at han på rektorforumet på Hamar i høst presenterte fem forslag til nye linjer.
3D-printere har eksistert en del år. Men først nå er prisene på 3D-printere blitt overkommelige. Med datamaskin og 3D-printer er det nesten ingen grenser for hva man kan lage. Alt fra reservedeler det er vanskelig å anskaffe til avanserte maskiner og 3D-modeller av alt fra hus og interiør til mennesker og dyr, eller frie former.
   Dermed kan 3D-printeren representere et tilskudd og en fornying av alt fra kunst og kunsthåndverk til scenografi og arkitektur. Det er vel kun fantasien som setter begrensningene. Men det blir en litt annen måte å tenke på.

Fem forslag til nye linjer
Olav Helland inspirerte rektorene på rektorforum med sitt foredrag om MAKING. I foredraget presenterte han til slutt fem ideer til nye linjer på folkehøgskoler, helt eller delvis basert på 3D-printer-teknologi:
3D Technology (bygge, bruke og vedlikeholde 3D-printere..)
Robotics (Lego mindstorm, AI programmering, CNC og 3D printing..)
Props, makeup and SFX (Cosplay, Costume projects, special effects..)
Photography 2.0 (eksperimenterer med og bruk av ny teknologi..)
Technology and Innovation (The Business of making, starte firma, crowdfunding..)
Olav Helland lar seg spørre for samtaler som kan utdype ideene til nye linjer.
Øyvind Brandt