Danvik starter Youtube-linje

Dagens næringsliv har i dag 28. januar en lang reportasje om Danvik folkehøgskole som starter ny Foto og YouTube -linje.

Faksimile Dagens næringsliv

Interessen for foto og journalistikk faller og folkehøgskolen i Drammen leter etter nye veier å gå.
DN skriver :

…….Sammen med synkende interesse for klassisk stillbildefotografi, danner Youtube-revolusjonen grunnlag for Danviks nye studieretning. Fotolærer Espen Wallin sier Danvik opprinnelig hadde en linje for journalistikk og foto. Da etterspørselen etter journalistikk falt, ble linjen omgjort til en rendyrket fotolinje for fem år siden. Men de siste par årene har interessen for rent foto også dalt.
– Vi ønsket å lage noe som er mer ungdommelig og fremtidsrettet. Etterspørselen etter folk som kan filme og klippe er mye større enn etter det rene stills-fotografiet. Verdien av å være en som kan komme og «bare knipse et bilde» har falt, mens det å lage en video har høyere status. Vi hjelper ungdommer til å utdanne seg til et marked der de kan tjene penger og stå litt sterkere, sier Wallin.

Hensikten med Youtube-linjen er å komplettere skolens eksisterende tilbud innen film og tv med enklere produksjoner som dokumentar, Youtube-innhold og musikkvideoer. Med en kombinasjon av foto og film/video får studentene et bredere utgangspunkt for videre utdannelse og yrkesvalg. …..

Les hele oppslaget i DN