– Vi lærer dømmekraft på sløyden

Paul Otto Brunstad på skolekonferanse påNansenskolen:

Professor og forfatter Paul Otto Brunstad serverte et glitrende foredrag med tittelen: Egon Olsen-syndromet – Vi har en plan, men hva skjer når den ikke dekker vårt område?

– Vi må ha mer rot, planene skjuler ofte virkeligheten. Det er i møte med det komplekse vi lærer å stå i det vi ikke kunne se på forhånd. Da må vi være kontinuerlig nyskapende, postulerte foredragsholderen.

Her var det tett med alvorlige highlights. Brunstad var redd at vi i dagens samfunn ser alt gjennom «windows» – og at det blir et kaldt og rått sted å være. Han argumenterte for en folkereisning for den sunne fornuft. – Å gjøre alt etter planverket er bare halve arbeidet, vi må utvikle evnen til å se det partikulære i alt vi gjør, sa professoren.

Per Otto Brunstad var på ingen måte talerør for dagens Pisa-styrte skolepolitikk. Han krevde at de praktisk estetiske fagene måtte tungt inn i norsk skole – sløyd, husstell…. – Vi lærer dømmekraft på sløyden, det taktile lærer oss hva som er et godt virke. Vi lærer virkelig noe gjennom håndtverksfagene, sa den engasjerte foredragsholderen. Og med et glimt i øyet ville han jammen ha inn fyllepennen igjen i klasserommet.

Med flere år i sjøforsvaret bak seg, og erfaring fra seilskute viste Brunstad til behovet for ballast i et slikt fartøy. – Uten ballast er vi ferdige. Vi må se de tunge tingene der ute og ta de med inn i undervisningsrommet – for igjen å ta det med ut i verden. Vi trenger en betydelig omlegging av dagens pedagogikk og didaktikk for ikke å sende barna ut i en båt uten ballast.

– Markedsliberalismen har ikke behov for danning, men for forbrukere. Den virkelige lærdommen har dessverre ofte et minustegn foran seg, en erfaring av å mislykkes. Men det å mislykkes er begynnelsen på et liv, avsluttet idéhistorikeren overfor en svært oppmerksom forsamling på Nansenskolen.

Lagt inn av Øyvind Krabberød