Har dere en positiv delingskultur?

Det går godt i norsk folkehøgskole og det har vært en solid økning i rekrutteringen de siste årene. Med all denne positive oppmerksomheten i mediene og «GLA-folkehøgskole» er det ekstra tøft for skoler som ikke ser så mye til de positive tallene på egen mark.

Vi hører fra uforstående rektorer som ikke klarer å finne årsaken til at deres «fantastiske skole» ikke er som fluepapir på norsk ungdom, mens de strømmer til naboskoler….

Det går opp og ned her i verden, også for folkehøgskolene. Det går ikke lenger bare å leve på gammel storhet og gode rykter. Nå må en skole stadig gjøre seg «fortjent» til nye søkere. De sosiale mediene kan være nådeløse, og negative historier kan fort finne veien til dette veldig åpne rommet – men det gjelder også de positive fortellingene.

Et stadig krav på fornyelse og utvikling ligger der også, og kan nok for mange iblant føles utmattende. Linja som ble full siste året er plutselig glissent belagt. Så spør en seg kanskje – er det navnet det er noe feil med, eller må vi legge på en reise til, eller reise til mer eksotiske steder for å være tiltrekkende?

Det er raskt her å ta til bortforklaringer, sjalusien kan også komme snikende. «de er da ikke så gode, vi kjenner en elev som absolutt ikke hadde noe godt år på NN-skolen, de jukser med opptaksbrevet og tar opp elver før 1. februar etc etc… Andre prøver å finne forklaringen i at skolen deres ligger så langt ute «på landet» – og så utilgjengelig at de ikke får tilstrekkelig søkning. Men dette argumentet er i alle fall godt tilbakevist, flere av disse skolene går i dag så det suser.

Andre peker på at det er skoler som stjeler deres idéer, « det er vi som startet med denne linja og nå stikker andre av med indrefileten».

Her vil vi slå et slag for rausheten – snakk hverandre opp og fram, lær av hverandre og søk samarbeid. Elon Musk i Tesla har fått oppmerksomhet for å dele patenter med konkurrentene sine. En lignende praksis finner vi på Røros, hvor de gjør stor suksess. Rørosingene antar at deling av kunnskap bidrar til å skjerpe egen innsats, og motarbeider doven selvtilfredshet. De senere årenes forskning på kontrastene mellom kunnskapsdeling og kunnskapsskjuling bekrefter at dette er smart. Folk som støtter og deler kunnskap med hverandre, når mye lengre enn dem som satser på å klare seg på egen hånd.

Inspektørmøtet som nå er lagt til lederforum, var veldig flinke i sin «del og stjel økt» til raust å dele med de andre. Dette ønsker vi oss mer av.

Det er livsfarlig å stå stille, men også krevende konstant å leve i utvikling. Men jammen så mye morsommere å være åpen og på vei til noe som ikke nødvendigvis er gårsdagens svar.

Lykke til med nytt skoleår!

Øyvind Krabberød