Uka som tente en gnist

Folkehøgskoleuka er kommet for å bli, det kan vi slå fast etter at hele 120 deltakere var med på de ulike kursene som ble arrangert av Folkehøgskoleforbundet. Årets utgave var det tredje i rekken, og deltakelsen har økt år for år.

Det var hele tolv ulike kurstilbud – og mye å hente for ulike deler av personalet ved landets folkehøgskoler. Det var herlig allsang, masse god energi og god stemning disse dagene på Ringerike folkehøgskole fra 5. til 8. august.

Kurs for nye lærere gikk alle dagene, mens de andre tilbudene gikk over to dager. Mange valgte å følge to kurstilbud og deltok hele veien.

Det var virkelig et dedikert vertskap med rektor Morten Eikenes i spissen som tok imot folkehøgskolefolket på et superpotent skoleanlegg. Den Debio-sertifiserte skolen bød også på særdeles spennende mat og oppvartning.

Prosjektleder for Syng, spis og snakk, Rasmus Skov Borring, fra Folkehøgskolenes forening i Danmark (FFD) var hyret inn for å holde et kurs med samme navn. Han bidro også sterkt til flott musikk og allsang disse dagene.

Rasmus Skov Borring (FFD Danmark)

Vi var innom flere av kursene. Her var mer enn enveiskommunikasjon, men flotte prosesser og samtaler. Kurset Kjøkkenet og det grønne skiftet – i praksis, ble ledet av Marianne Olerud og Kristin Smit fra Ringerike folkehøgskole. Her delte de med seg erfaringene fra sitt arbeid for en mer bærekraftig skole og et «grønnere» kjøkken. Her var rikelig med praktiske tips, og deltakerne hadde også gode innspill fra egne skoler. Enkle grep for å redusere kjøttforbruket ble servert de åtte deltakerne, og ikke minst råd for å senke svinn fra kjøkkenet. Oppskrifter på vegetarmat rik på farger og krydder ble også frontet av kurslederne.

Deltakerne på Syng, spis og snakk hadde kommet for å få inspirasjon til sang på egen skole og for å få innblikk i det danske sangprosjektet. Det ble rikelig anledning til å synge seg gjennom et antall sanger, og til å få innblikk i et veldig framoverlent dansk initiativ.

Utøya

Kurset for nye lærere er kanskje det viktigste kurset som holdes. Det finnes ingen utdanning spesifikt for folkehøgskolelærere i Norge, så det å få et innblikk hva folkehøgskole er må sies å være helt avgjørende. Over fire dager fikk deltakerne et inspirerende opplegg servert av Kjetil Hallre, Sindre Vinje og Benedicte Hambro.

Tirsdag ettermiddag var i overkant av 50 kursdeltakere med til Utøya for omvisning og informasjon. Det var særdeles sterke inntrykk å ta med seg – åtte år etter at 69 ungdommer mistet livet på tragisk vis på øya i Tyrifjorden. De kristelige folkehøgskolene (NKF) som holdt kurs for sine nye lærere på Hurdal folkehøgskole disse dagene var med til Utøya og til middag og sang på kvelden.

Øyvind Krabberød