Fana: Tenker miljø og reduserer kjøttforbruket

Mats Olsen Holberg (39) har landet i folkehøgskolen, på Fana folkehøgskule i Bergen. Her har han styrt kjøkkenet som sjef i to år. Nordlendingen fra Myre i Vesterålen har god erfaring fra ti år i restaurantbransjen og siden ti år som ferskvaresjef i ulike butikker.

– Jeg savnet å lage mat, så da naboen min som er psykologilærer her, tipset meg om ledig stilling, slo jeg til, smiler han.

I hans tid ved folkehøgskolen er en hel del rutiner endret. Tidligere kjørte de en kraftig varm lunsj hver dag, det ga et høyt kostøre, og mange elever som ikke kom seg opp til frokost. Nå kjører de større variasjon på frokost og lunsj. To dager i uken har de müslifrokost (müsli lager de selv) med rikelig tilbehør. Lunsjen varierer fra varm mat, müsli, suppe til raus salatbar.

Til middag kjører de vegetar to dager – til alle, og fisk to dager i uka. Ukemenyen slås ikke lenger opp på informasjonstavla. Hvis noen ikke liker fisk skal det være litt vanskeligere å planlegge å droppe middagen.

Vegetar serverer de på buffet, ellers serveres det ved bordene. Dette året er det ti av 95 som vil ha vegetar, men Mats forteller at det som regel øker utover i skoleåret. Ingen betaler ekstra for vegetarmat.

Mats understreker at hovedmålet er å servere elevene sunn og næringsrik mat. Det meste er laget fra bunnen, men han forteller at bemanningen noen ganger er for knapp for å steke kjøttkaker til 100 personer, – da «da jukser vi» noen ganger med fabrikkprodusert. Men vi lager nok 90 prosent av maten fra bunnen. Brød ønsker vi også å produsere mer av selv. Jeg skulle gjerne hatt en kokkestilling ekstra, smiler han. Foreløpig har de ikke hatt fokus på økologiske produkter. Det har vært spesielt viktig å få til en omlegging av driften til mer hjemmelaget og sunn mat for å få ned kostøret, og det har de lyktes med.

Kjøttforbruket er også redusert. De tenker miljø og har redusert andelen av storfekjøtt og har økt andel av fisk. De bruker også mer bønner. I kjøttdeig/kjøttsaus blandes inn 1/3 bønner – og smak og resultat blir like godt skjønner vi.

Mats er glad for inspirasjon han har fått på kurs i folkehøgskoleregi. Først vegankurs og glutenfri brødbaking på Voss og senere Folkehøgskoleuka med grønt kjøkkenkurs.

Nordlendingen fra Myre trives på folkehøgskolen og kontakten med elevene. Han viser også andre interesser enn kokkekunsten. Hver onsdag ettermiddag trener han kickboxing med de elevene som vil være med. Ofte har han med sønnen på ti som hjelpetrener. Mats liker å trene og trene andre.

– Og andre interesser?

– Jeg er glad i å kjøre motorsykkel, smiler han lurt, og tar fram mobilen og viser meg bilde av sin lekre Triumph Thruxton 1200.

– Har du noen spesialiteter på kjøkkenet?

– Jeg liker å lage deilige gryter, og hjemme eksperimenterer jeg gjerne med vegetarmat.

Dagens middag får journalisten oppleve – færøysk fiskegryte med poteter, nyyydelig!

Øyvind Krabberød

Mats anbefaler:

Kyllinggryte med karri

1600 gram kyllingfilet

3 stk paprika i strimler

3 stk løk, finhakket

1,5 stk chilli, finhakket

5 stk hvitløksfedd, finhakket

5 cm ingefær, finhakket

5 ss karri

3 stk epler i biter

7.5 dl creme fraiche

7.5 dl kremfløte

2,5 potte koriander

Kutt kylling i strimler, og stek i olje et par minutter. Tilsett kuttede grønnsaker, la frese et par minutter til, tilsett karri, creme fraiche og fløte. Kok til det tykner. Smak til med salt og pepper og evt. litt karri. Serveres med frisk koriander og nykokt ris.