Hva skjer i Danmark?

Hva skjer i Danmark? Jeg kjenner ikke lenger igjen det liberale og smilende grannefolket i sør. Det går fra det ene sjokket til det andre. Det gamle højskolepartiet Venstre har hatt styringen i mange år, med god støtte fra Dansk Folkeparti, som mange vil betegne som ultranasjonale.
   Mars ble en het måned i danske politikk. På kvinnedagen 8. mars ble kirke- integreringsminister Birthe Rønn Hornbech (67) sparket fra regjeringen (undervisningsministeren trakk seg etter ønske, begge erstattet av menn).

Fra 2004 til 2010 har Integrasjonsministeriet behandlet saker om statsborgerskap til statsløse unge i strid med to FN-konvensjoner. I perioden er det gitt ulovlig avslag på statsborgerskap. Det er blant annet avdekket at 36 statsløse palestinere urettmessig ble nektet opphold Dette innrømmer ministeren å ha kjent til uten å løfte en finger. Det var avisen Information som avslørte denne saken. Regjeringen har i følge nyhetsbyrået Ritzau strammet inn innvandringspolitikken 18 ganger siden 2001.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har utnevnt utviklingsminister Søren Pind, også fra Venstre, til ny integrasjonsminister. Denne ministeren har kommet med flere kontroversielle uttalelser om integrasjon de siste årene:

Hells Angels
   ”Jeg gider ikke høre mer snak om integration. Fri meg for det – det rigtige ord må være assimilation. Der er så rikelig kulturer, folk kan drage andensteds hen og dyrke, hvis det er det, de har lyst til” skrev Søren Pind, hvor han manet til kamp mot multikulturismen. Den nye ministeren har også forsvart Hells Angels´ oppfattelse av innvandrere. I et manifest beskriver Jønke Hells Angels´ kamp mot innvandrerbandene og deres ”sjakaler”, som blant annet defineres som folk, som hovedsakelig er arabere, som terroriserer barn og ungdom, angriper eldre i flokk og generelt opptrer aggressivt i trafikken. Pind kalte senere dette manifestet på sin blogg for ”djævelsk velskrevet”.

Sort dag
   Opposisjonspolitikeren Manu Sareen fra Det Radikale Venstre har kalt tirsdag ”en sort dag” for dansk integreringspolitikk.
   Den danske forfatteren Carsten Jensen har vært én av ikke alt for mange tydelige stemmer mot utviklingen i Danmark. Da han mottok Olof Palme-prisen i 2009 var det ikke kommentarer i danske aviser på en uke. Da det kom var det i mange aviser anklage mot Jensen, som de mente hadde sviktet og tråkket på det danske ved å kritisere blant annet integreringspolitikken i Danmark.
   55 danske højskolerektorer protesterte i et felles innlegg sent i 2010 mot den nye utlendingsavtalen i Danmark. Det er en avtale som vil gripe voldsomt inn i dansk likeverdighets- og frihetstradisjon i følge rektorene. I dette nye poengsystemet er nytteverdi og vekting på penger, utdannelse og adresse avgjørende for om utlendinger skal få bli i Danmark, eller om du som dansk får gifte deg med en utlending.

Menneskesyn
   Det var veldig positivt at om lag 70 prosent av rektorene på denne måten sa klart fra at de protesterte mot utlendingavtalen. Men det kom også fram stemmer i miljøet som mente at FFDs (Folkehøjskolernes Forening i Danmark) database var brukt i formidlingen, og at folkehøgskoleforeningen med dette tok politisk stilling.
   Jeg håper virkelig at dansk højskole fortsetter med å heve stemmen i det offentlige rom – mot en skremmende utvikling. Vi snakker ikke om for eller mot EU her, vi snakker om det som folkehøgskolen bygger på – nemlig åpenhet, toleranse, mangfold, tillit og ansvar. Dette er ikke snakk om politikk, men helt avgjørende livsholdninger som folkehøgskolen bygger på.

Vi skal også passe våre egne saker her på berget, i norsk folkehøgskole, så vi ikke sovner i timen. Vi kan og vil ikke se en utvikling som erstatter toleranse og storsinn med fremmedfrykt og hat. Dette handler om menneskesyn. Vår stemme skal høres!
Øyvind Krabberød