Snart tid for Earth Hour

Av Tore Haltli

Nå er det snart tid for Earth Hour. Lørdag 26. mars klokken 20:30 slukkes lysene over store deler av Norge og mange andre steder rundt om i verden. Både bedrifter, enkeltpersoner, skoler og organisasjoner kan melde seg på. På listen over påmeldte organisasjoner er det per i dag ikke noen folkehøgskoler, men jeg regner med at dette kommer til å endre seg…

Earth Hour er en fin anledning til å gjøre en innsats for klimaet. Det gir oss en mulighet til å diskutere hvordan vi skal klare å redusere energiforbruket. De fleste er enige om at det er bedre og billigere å redusere forbruket enn å øke energiproduksjonen, men hvordan skal vi få det til? Hva vil vi gjøre som enkeltpersoner, hva kan vi gjøre som organisasjoner og hva må vi gjøre som samfunn?

Lørdag 26. mars må alle slukke lyset klokken 20:30. I tillegg går det an å ha lage aktiviteter knyttet opp mot arrangementet. På Earth Hours norske nettsider finnes det både materiell og ideer til opplegg.

Jeg håper alle folkehøgskolene i Norge blir med på Earth Hour i 2011.