Nord-Norge: Mulighetenes landsdel

Torsdag ettermiddag den 29. april hadde jeg gleden av å reise med Widerøe fra Brønnøysund til Bodø. En fantastisk tur!!

Av Bodil Nystad

Jeg hadde vært i begravelse til en av min farmors storebrødre. Han var 99,5 år. Bodde hjemme hele sitt liv, var aktiv og engasjert, interessert i livet og i framtida – både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Han var en arbeidsmann og han hadde levd et godt liv. Og; Han var elev på Trondarnes folkehøgskole i 1930-31. Storebroren var lærer der … 80 år tilbake i tid.

Den 29ende mai var en fin dag.

• Trivelig kjøretur med familien fra Mosjøen til Sømna – 3 morgentimer i vakker natur og med gode samtaler

• Været og naturen bød på seg selv fra sin beste side.

• Begravelsen var fin – og hanen på nabogården til kirka gol da kista blei senka; Den varslet om nye dager og nye muligheter.

• Slekta er det da all grunn til å være fornøyd med 

• Og for ikke å glemme: Frits Hansen – Widerøeflygeren fra Himmelblålandet Ylvingen. Vi fløy lavt hele veien timen opp til Bodø, – med lokalguiding. Applaus til flygeren!

For et skue! Blått og grønt hav, tusenvis av holmer og skjær og fjellformasjoner. Torghatten, Vega, Ylvingen, Syv søstre, Dønnamannen, Tomskjevelen, Rødøyløva, Lovunden, Træna, Hestmannen, Myken, Rødøy, Fleinvær, Svartisen osv. Her ser du alle fjellene i eventyret om de nord-norske fjellene. Du ser isbreer, elver og fosser og bosetting ”der ingen skulle tru at nokon kunne bu”. Og attpåtil er det mulig å komme seg til de fleste stedene med offentlig kommunikasjon. Jeg forstår faktisk hvorfor jeg blir både patriotisk og stolt over å bo på her på Helgeland.

Helgeland
Og så er jeg fornøyd med at vi på Vefsn Folkehøgskole lar elevene på alle linjene våre få oppleve Helgeland for alt det er verdt. Til vanns, til fjells, til fots, på sykkel, på ski, med kajakk og kano, dykkerutstyr, med tog og buss og fly og bil og med båt. De blir kjent med naturen og kulturen, klimaet, miljøet og folket. Kanskje de til og med har fått kunnskap og forståelse for området som gjør at de som fremtidas voksne blir med og kjemper for distrikts – Norge. Distrikts-Norge er stort, og vi trenger det!

Etter trygg utført landing på Bodø Lufthavn av Frits Hansen og hans besetning, var jeg en av mange som deltok på dagskonferansen ”Kvinner i sentrum 2011” på Universitetet i Nordland. Dette sammen med to gode kollegaer; internatleder Rigmor og kontorleder Merethe. Det er bra at vi er flere som hører det samme, som får samme påfyll, og som blir styrket i den samme troen. Blant annet troen på Nord-Norge som mulighetenes landsdel.

Gasellebedrift
Jeg refererer til regiondirektør Trude Glad i Sparebank 1 Nord-Norge sin åpningspresentasjon:

• Det er nasjonal og internasjonal fokus på nordområdene – på energi, transport, fiskeri/ havbruk, på mineraler og på reiseliv.

• Det oppleves økt optimisme; økt tro på egen framtidig omsetning og lønnsomhet og det er felles forventning om vekst i landsdelen. – Forventningsindikatoren for nordnorske bedrifter siste kvartal i 2010 er høyest i Nordland.

• Det er oppgang i skapertrang i nord som ellers i Norge etter finanskrisen.

• Antall gasellebedrifter i Nordland er på nivå med resten av Norge. – Gasellebedrift er en betegnelse innført av avisen Dagens Næringsliv for norske bedrifter med ryddig økonomi og jevn omsetningsøkning over flere år.

Vi tar med oss alt som er positivt, og vi lagrer samtidig gode, gamle, velmenende råd:

• Det tar tid å bli veletablert. Kun 1 av 40 når 20 MNOK i omsetning.

• Sørg for å bli best

• Vi hører også at kvinner i Nord-Norge har høy yrkesdeltakelse og tar i stor grad høyere utdannelse, men at de i mindre grad enn menn etablerer bedrifter og at de er i mindretall i lederyrker

• Vi får et innblikk i arbeidet bak etableringen av Lofoten sjokolade på Værøy, og får også vite at daglig leder Jeanette Johansen er nominert til Årets gründerkvinne 2011. Fantastisk!

• Malin Arntsen fra Klokkergården på Rødøy må bare oppleves!

Akkurat nå kjennes det litt godt å vite at 3 av 4 lederstillinger på egen arbeidsplass er kvinner. Det kjennes også godt å vite at vi er en viktig bidragsyter til den videre ballasten til de mange flotte elevene vi har hvert år.

• Det er bra å høre at alle må jobbe for å få det til.

• Det er viktig å vite at vi har det bra fordi folk før oss har gjort en innmari god jobb.

• Det er viktig å dra i samme retning, at vi arbeider mot de samme målene.

Teksten i Halvdan Sivertsens Nordaførr vårvise blir bare enda bedre etter denne dagen:

Førr nu e det vår her i byen og gatan e bar

Det spire og gror i landet.

Og det gjør oss takknemlig førr det som vi har

Og vi trur på oss sjøl litegranne.

Det hende vi tell og med føle oss fri,

Vi vet vi e hjemme og her ska vi bli

Vi e sterk og kan ta ka som helst når det kommer,

Vi har sola og snart e det sommer

Velkommen mot nord, og ha en knakende god sommer!