Har folkehøgskolen noe å lære av Steve Jobs?

Av Geir Ertzgaard

Jeg kjører av og til bil. Da hører jeg på radioen, og ofte blir jeg klokere av det. Her en dag kjørte jeg tur. På radioen sa de:

Dagens unge er langt mer individualistiske enn tidligere generasjoner. Derfor får de også til mer. Tidligere generasjoner ungdom var mer gruppeorienterte, men også mer selvopptatte. Dagens ungdom er større individualister, men de er også mer handlekraftige. Dagens ungdom vil forandre verden.

Det var en interessant tanke. De sa også:

Den nåværende generasjonen er en mer positiv og alvorlig generasjon enn tidligere generasjoner.

Så ved å kjøre bil har jeg altså blitt klokere, selv om verden har blitt et skitnere sted.Den 5. oktober døde Steve Jobs. Steve Jobs er en av mine helter. Steve Jobs var en skikkelig drittsekk. Han stilte enorme krav til sine medarbeidere. De som ikke gav hjernet gav han sparken.De som ikke var med på hans ideer, sendte han dit peppern gror, heldigvis for mange av de gror pepperen blant annet i California, så det gjorde kanskje ikke så mye. Men Steve Jobs var ikke bare en drittsekk. De som gav bånn gass gav han også frie tøyler. Se her, sa han: Hvis dere gir full gass, og gjør hva dere kan så kan dere gjøre akkurat hva dere vil. Men hvis dere ikke prøver helhjertet, har dere ingen ting å gjøre i mitt selskap.

De sa om Steve Jobs da han døde at han hadde forandret verden. Det lo de av, alle de kritiske og alle de politiske korrekte. Men på flyplassen i Amsterdam der jeg var to dager etter at Jobs døde, så jeg at alle avisene fra alle de store språkområdene hadde Steve Jobs på forsiden. Time hadde spesialnummer. Newsweek. The Economist. VG, Dagbladet. Alle de store. To dager etter at han var død. Slå den!
Steve Jobs fant aldri opp noen ting som helst, sa de. Han bare stjal ideer og satte dem sammen i en ny pakke, sa de vise og fornuftige. Android er mye bedre enn iPhone, sa mange av de. Men de de aldri sa, var at for fire år siden var det ingen som visste hva en iPhone var, eller hvordan en Android ville se ut. Men Steve Jobs tok de tingene han så, og så spurte han seg selv: Hvordan kan dette bli bedre? Og så ble ting bedre, og Google og Windows og Nokia kopierte det Steve Jobs og hans team så. Kanskje kopiene ble bedre enn originalen, men uten original – ingen kopi.

Forandret verden

Steve Jobs var en luring. En individualist. En hard nøtt å knekke. Stabeis. En fyr som brant for det han trodde på. En fyr de anklagde for å være knallhard fordi han hadde en ide om at han ville gjøre den verden han kom i berøring bedre. Når jeg ser alle smarttelefonene som annenhver folkehøgskoleelev har, så vet jeg at han hadde rett. Steve Jobs forandret verden.
Da den politisk ukorrekte individualisten skulle holde en tale for avgangselevene på Stanford University, en av de store amerikanske universitetene, sa han til ungdommen:
Stay hungry, stay foolish.
Med det mente han: Brenn for noe, ikke vær redd for å mislykkes, vær det du har potensiale til å være. Våg å gå din egen vei, ikke kopier andres liv, lev ditt eget. Kanskje ikke ord som passer helt for oss som har en grunnleggende målsetning om å fremme allmenndanning og folkeopplysning.
Det er her Steve Jobs og min miljøsynderske biltur møtes: Steve Jobs og dagens unge generasjon har noe til felles: De er sultne, de er individualister, de våger å prøve, de er ikke feige som oss. De vil forandre verden. Og det klarer de.
Men vi tror ikke på det, gjør vi vel? Har ikke vi nok med å hjelpe ungdommen til å tilpasse seg samfunnet som vi har skapt for dem? Vi vet at all erfaring viser at egentlig blir alt ved det samme. Men neste gang du ser på smartphonen din, om det er en original iPhone eller en kopiAndroid, så tenk på dette:
If you think you’re too small to make a difference, you’ve obviously never been in bed with a mosquito.
–Michelle Walker