Jonas Bendiksen et kupp for Internasjonalt seminar

Av Geir Ertzgaard
Jonas Bendiksen er kanskje ikke et husholdningsnavn for den jevne folkehøgskolelærer, men arbeider du med reiser og fotografering er det knapt en norsk fotograf som er mer interessant en Bendiksen akkurat nå. Kjent for fotodokumentarbøkene Satelitter og Steder der vi bor, har han løftet norsk foto opp på et nivå som vi knapt har vært på tidligere.
Bildene hans har vært publisert i kjente tidsskrifter som National Geographic, og at han er innlemmet i det nesten myteompsunne og høyt anerkjente fotoforbundet Magnum, hvor han etterhvert også har opparbeidet seg posisjon som organisasjonens leder.

Fredag 25. november møtte Jonas Bendiksen 70 elever og lærere på norske folkehøgskoler som deltok på Internasjonalt seminar, og det ble to timer med trollbundte tilhørere, og en egnasjert og dyktig formidler. Mange er gode til å ta bilder, andre er dyktige formidlere, Jonas Bendiksen innehar begge kvalifikasjonene.
Randsonen
Bendiksen viste to bildeserier: Satelitter fra hans reiser i randsonen rundt det oppløste sovjetimperiet på slutten av 90-tallet der han reiste med et gammelt analogt Olympus OM-3 og film og besøkte regioner som ser på seg selv som egne nasjoner, men som ikke er anerkjente i resten av verden. Bendiksen omtalte denne fotoreisen som sin egen utdanning som fotograf. Temaet er nesten sært, og bildene viste både en nysgjerrighet og en evne til å gjøre de merkeligste ting interessante for oss som knapt har hørt om stedene Bendiksen besøkte.
Steder der vi bor er den mest kjente av produksjonene til Bendiksen. Han definerer ikke sin rolle som fotograf, men som en som vil bruke bilder til å fortelle historer. Bildene i Steder der vi bor er hentet fra fire store slumområder på tre kontinenter. Gjennom en torårsperiode besøkte han over lengre perioder slummer i Djakarta, Mumbai, Nairobi og Caracas, dro hjem til folk han klarte å bygge tillit til, fotograferte hjemmene deres og produserte en slags tredimensjonal utbrettsbok der hvert hjem blir vist på fire utbrettsark som en tredimensjonal fortelling. Med bildene følger det intervjuer med hjemmenes eiere.
Bilder som fortelling
Det er mange ting i Bendiksens prosjekter som berører tema som vi som arbeider med foto og reiser i folkehøgskolen kommer bort i. Hvordan møter du mennesker? Hva slags bilder kan du bruke? Hvilke historier vil du fortelle? Hvilken rolle spiller tiden og måten du møter dine subjekter på? Hvilken verdi har dine bilder som fortelling om våre livsvilkår?
Sympatiske og dyktige Jonas Bendiksen gav oss to timer vi kommer til å dra nytte av i lang tid framover, ikke minst fornyet nysgjerrighet, lyst til å reise, og ønske om å ta bilder som forteller de gode historiene.
Det var et kupp for den nytiltrådte internasjonale sekretæren Brita Phuti å hanke inn Jonas Bendiksen, vi skulle ønsket at langt flere hadde fått med seg innlegget hans.

Mer om Jonas Bendiksen finner dere på bl. a. Steder der vi bor.