Endring tar tid

Av Bodil Nystad
Oi, nå har jeg ikke gjort det jeg skulle. Kjenner faktisk at det plager meg litt. Og jeg som liker å overholde frister.
Kanskje jeg rett og slett kan se det som en slags treningsleir?
I boka mi står det at jeg skal levere blogg til Frilynt folkehøgskole i uke 1, og nå er det faktisk mitt i uke 3. Puhhh. Dette er hardt.
Uansett. Vårsemesteret er i gang. Elevene er glade og fornøyde for å komme hjem igjen og i gang med å arbeide etter en, for mange, litt lat ferie. Vi er glade for at vi kan fortsette den gode jobbinga. Og jammen går det unna.

Aktivitetene står i kø til alle døgnets tider; dommerkurs og valgfag og nyttårsball og turer og produksjoner og konserter og …….. Ja, lista er utrolig lang. Har stor tro for at flere av oss som jobber i folkehøgskolen kunne ha fått meget gode resultat på et logistikkstudie enten det er ved Høgskolen eller på BI.

Parallelt med undervisning, turneringer, arrangement, turer, tilstedeværelse, engasjement, turneringer med mer har vi høy fokus på 1. februar. Da starter opptaket av neste års elever. Vi skal på messer, vi skal følge opp søkere, vi skal oppdatere heimesider, vi skal tenke nye og kreative tanker framover. Vi står faktisk aldri i ro.
Det skal kondis og styrke til for å stå i mange slike travle hverdager. Jeg beundrer kollegaene mine som står på år etter år. Om en lykkes godt i form av å ha mange elever ett år, er det ingen automatikk i at nye elever bare plutselig dukker opp neste år. Det kreves jobbing og jobbing og jobbing. Og litt mer jobbing.
Planleggingsdagen etter jul starta hele personalet med pump og spinn på Friskhuset. Artig, sprekt og inspirerende. Treninga resulterte i noen støle muskler her og der, men ingen sykedager. Yess. Vi er i gang.
  • Nå er kunsten å ha fokus på årets elever. De skal ha sitt skoleår.
Og så gleder jeg meg til å møte kjekke inspektørkollegaer i Harstad i uke 4.
Bodil Nystad, Vefsn Folkehøgskole 11.01.2012