Tips og råd til leker i hjemmeundervisningen av folkehøgskoleelever. Bilde: Jæren folkehøgskole

Fantastisk samarbeid på tvers av folkehøgskolene

Norske folkehøgskoler har virkelig vist hva kreativitet og samarbeid betyr i den vanskelige situasjonen som oppsto etter at folkehøgskolene måtte sende elevene hjem på grunn av Covid-19. Det deles gode løsninger på alt fra undervisning til morgensamlinger og romvask i både Facebookgrupper og på en egen side på dette nettstedet.

Om man for et år siden hadde spurt folkehøgskolefolk om man kunne drive folkehøgskole som fjernundervisning, så hadde man nok fått mange rare blikk. Så kom Covid-19 og alle elevene ble sendt hjem fra folkehøgskolene. Først som et midlertidig tiltak, men rett før påske ble det klart at det er fjernundervisning som gjelder resten av skoleåret.

Facebookgruppe

Delingskulturen oppsto allerede før de siste elevene hadde reist fra folkehøgskolene og det første sjokket hadde gitt seg. Facebookgruppen Koronarammede folkehøgskoleansatte ble startet opp av folkehøgskolenes informasjonskontorer og veldig raskt ble det lagt ut en lang rekke gode og kreative løsninger på en vanskelig undervisningssituasjon.

Man kan løpe og tenke på skolen sin samtidig. En ansatt ved Seljord folkehøgskole hadde minst to tanker i hodet på sin løpetur.

De ansatte i norske folkehøgskoler imponerte stort i tiden før påske. Hvem skulle trodd at det gikk an å lære om klatring, vask av rom eller å lage en musikal på nett? Kreativiteten av enorm og det samme var pågangsmotet.

Elevene får ikke komme tilbake

De fleste elever og mange ansatte hadde nok et håp om at dette skulle bli midlertidig. At elevene skulle få komme tilbake til folkehøgskolen. At smittesituasjonen skulle tilsi at det var mulig å ha litt undervisning – og, ikke minst, avslutning – på folkehøgskolene i mai.

Så kom denne beskjeden fra departementet. Folkehøgskolene fikk ikke åpne opp skolene igjen i dette skoleåret.

Nå ble de midlertidlige undervisningsløsningene ikke lenger midlertidlige, men noe som skulle vare helt fram til midten av mai.

Nettside for fjernundervisning

De to pedagogiske rådgiverne i NKF og FHF, Marie Wiland og Benedicte Hambro, satte i gang et stort arbeid med å samle inn de beste tipsene fra alle landets folkehøgskoler. Alle skoler ble før påsken bedt om å sende inn tre tips som ble lagt på en egen nettside for fjernundervisning. Her kan man finne stort og smått, morsomme oppgaver og alvorlige undervisningsopplegg.

Gode råd er ikke dyre, men veldig dyrbare. Den flotte delingskulturen er helt sentral for at folkehøgskolene fortsatt skal kunne gi god undervisning selv om elevene er hjemme. Derfor oppfordres alle til å fortsatt dele i Koronarammede Facebookansatte og å sende tips og råd til benedicte@folkehogskole.no.

Sammen er folkehøgskolene gode som gull!