Kjøkkenglede på Sandefjord folkehøyskole

Det har lenge gått gjetord om Sandefjord folkehøyskoles eminente kjøkken. Vi har kontaktet kjøkkensjef Hilde Lene Rolstad for en prat. Elevene er hjemme, det er koronatid – heller laber aktivitet på kjøkkenet. Men mitt i det hele møter vi en opplagt og energifull Rolstad som sprer latter og glede.

Hilde (60) har 30 års fartstid ved Sandefjord folkehøyskole, tidligere Skiringssal. Allerede som 16-åring i 1977-78 var hun elev ved skolen. Kjøkkensjef er hun i 80 prosent, men jobber også med utleie og så har hun valgfag.

Kokken er stolt av det de lager og fronter maten overfor elevene, og gir gode råd med på veien. Hun synes det er viktig å være til stede ved måltidene. Og hun er opptatt av at ungdommen skal lære seg å prøve nye smaker, det kan være den største utfordringen for mange, sier hun.

I hverdagen brukes lite oppskrifter, og all mat lages fra bunnen – unntatt gele, smiler hun.

De legger vekt på variasjon. Mange slag syltetøy, fem forskjellige typer smør og margarin osv. Deres fiskebord med et vell av variasjoner, gjør at fisk spises ved skolen. Hilde er også opptatt av å møte elevenes ønsker – hun spør dem hva de liker.

Frukt serveres til alle måltider, og havregrøt er et must. Og brød bakes hver morgen – her ser de muligheter mer enn begrensninger – slår det meg.

Hilde er glad i ungdom, og det er intet Adgang forbudt- skilt på kjøkkendøra. Og når elevene har kjøkkenvakt legger hun vekt på at det skal være en hyggelig opplevelse. Og det vanker kanskje en kanelsnurr eller noe annet godt – de kan gjerne skjemmes bort litt.

Rolstad er opptatt av god organisering på kjøkkenet, det er viktig med variasjon understreker hun. Alle lager mat og de jobber som et team.

De er nøye på kildesortering, men har ikke hatt spesielt fokus på økologiske produkt. Fisk kjøper de lokalt. Og kjøttforbruket reduseres ved å bruke buffé og ha det sist i rekken av det som serveres. Kjøkkensjefen legger vekt på estetikk og er opptatt av hvordan maten presenteres – det har stor verdi for opplevelsen.

Det er ikke vanskelig å få praten til å gå med denne dama. Hun er en energibunt som trener daglig, løper maraton og elsker å være ute. Om ikke det var nok synes hun det er topp å stå på scenen og driver med revy og dans – når det er et friminutt fra folkehøgskolelivet.

Tekst og foto: Øyvind Krabberød